شرکت سما نیرو صنعت

ارائه دهنده کلیه خدمات طراحی ، اجرا ، تعمیر و نگهداری برق صنعتی و تاسیساتی

شرکت سما نیرو صنعت

ارائه دهنده کلیه خدمات طراحی ، اجرا ، تعمیر و نگهداری برق صنعتی و تاسیساتی

View Sina EzazShahabi سینا اعزازشهابی's profile on LinkedIn
آخرین نظرات

۸ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

بانک خازنی و دلایل نصب آن

سینا اعزاز شهابی | سه شنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۵، ۰۵:۳۴ ب.ظ

یک بانک_خازنی از تعدادی پله های مجزا تشکیل شد که توسط رگولاتور یا به صورت دستی (در موراد اضطراری یا تعمیرات) کنترل می شود. هر پله حداقل دارای یک سیستم حفاظت جریانی مانند فیوز یا بریکر، کنتاکتور خازنی جهت سوئیچ، خازن (به همراه سوکت و مقاومت تخلیه)، سیم های فرمان، قدرت و یک کلید فرمان می باشد.
سه فاز قدرت پس از عبور از بریکر یا فیوز وارد کنتاکتور و سپس خروجی کنتاکتور به خازن متصل می شود. از کلید فرمان جهت انتخاب وضعیت کاری خودکار، خاموش و یا دستی استفاده می شود. قابل ذکر است که در صورت نیاز به فیلترهای جذب هارمونیک، باید آن را با خازن به صورت سری متصل کرد.

  • سینا اعزاز شهابی

پست GIS

سینا اعزاز شهابی | شنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۹ ق.ظ

پست( GIS (GAS INSULATED SUBSTATION به پست هایی گفته میشود که کلیه تجهیزات در درون محفظه های پر شده از گاز SF6 یا همان هگزا فلوئورید گوگرد و تحت فشار پر شده است . امروزه این پست ها به دلیل قابلیت اطمینان بالا ، مصونیت در برابر آلودگی ، اشغال کم فضا و سادگی در توسعه بسیار مورد توجه هستند

  • سینا اعزاز شهابی

تفاوت فیوز و ریکلوزر

سینا اعزاز شهابی | شنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۵، ۰۳:۳۵ ب.ظ

تفاوت فیوز و ریکلوزر در این است که فیوز اتصال دائمی و موقتی را مانند هم قطع میکند ولی ریکلوزر به اتصالی موقتی این امکان را میدهد که تا سه بار قطع و وصل عیب بر طرف شود که اگر نشد تشخیص اتصال دائمی داده و قطع میکند

  • سینا اعزاز شهابی

ریکلوزر

سینا اعزاز شهابی | شنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۵، ۰۳:۲۷ ب.ظ

  • سینا اعزاز شهابی

آشنایی مختصر با گیت های منطقی

سینا اعزاز شهابی | شنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۴۴ ق.ظ

معرفی گیت های اصلی

نام گیت نــمــاد گــیــت
(مهم است !)
شکل مستطیلی
(زیاد مهم نیست)
حالت ریاضی
گیت ها
جدول حقیقی توضیحات
AND آشنایی مختصر با گیت های منطقی آشنایی مختصر با گیت های منطقی حالت ریاضی گیت ها
ورودی ها خروجی
A B A
AND
B
0 0 0
0 1 0
1 0 0
1 1 1
گیت AND حداقل دو ورودی و یک خروجی دارد.
عملکرد گیت منطقی AND معادل ضرب ریاضی هستش.
مثلا مقدار ورودی ها رو در هم ضرب میکنی و میشه خروجی.
در گیت AND فقط در صورتی خروجی ما یک می شود که دو ورودی ما یک باشد.تفسیر رابطه سمت راستی :
دو تا ورودی رو ضرب میکنی.(مثلا 0 ضربدر 1 یا 1 ضربدر 1 یا ….)
OR آشنایی مختصر با گیت های منطقی آشنایی مختصر با گیت های منطقی حالت ریاضی گیت ها
و خروجی
A B A
OR
B
0 0 0
0 1 1
1 0 1
1 1 1
گیت OR هم دو یا چند ورودی و یک خروجی دارد.
(حالت پایه این گیت دارای دو ورودی هستش)
عملکرد گیت منطقی OR معادل جمع ریاضی هستش.
در گیت OR فقط در صورتی خروجی ما یک می شود که حداقل یک ورودی ما یک باشد.تفسیر رابطه سمت راستی :
دو تا ورودی رو جمع میکنی. (مثلا 0 + 1 یا 1 +1 یا ….)
توجه : تو حالت 1+1 ، جواب همان 1 میشود.
NOT آشنایی مختصر با گیت های منطقی آشنایی مختصر با گیت های منطقی حالت ریاضی گیت ها
ورودی خروجی
A NOT A
0 1
1 0
گیت NOT یک مدار منطقی ساده است که فقط یک ورودی و یک خروجی دارد.
این مدار را مدار معکوس کننده یا متمم کننده نیز می نامند.
کارش هم اینه که صفر رو یک و یک رو صفر میکنهتفسیر رابطه سمت راستی :
از ورودی متمم میگیری(متمم میگیری یعنی 0 بشه1 و1 بشه0)

  • سینا اعزاز شهابی

نیروگاه سیکل ترکیبی

سینا اعزاز شهابی | پنجشنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۵، ۰۱:۴۴ ق.ظ

🔵 نیروگاه سیکل ترکیبی :

✍ این نیروگاه شامل تعدادی #توربین_گاز و توربین بخار می‌شود. در این نوع نیروگاه، با استفاده از بویلر بازیاب، از حرارت موجود در گازهای خروجی از توربین‌های گاز، برای تولید بخار آب مورد نیاز در توربین‌های بخار استفاده می‌شود. اگر توربین گاز به صورت سیکل ترکیبی نباشد، گازهای خروجی آن، که می‌توانند تا ۶۰۰ درجه سانتیگراد دما داشته باشند، مستقیماً وارد هوا شده و انرژی باقی‌مانده در آن هدر می‌رود. در حالی که در نیروگاه سیکل ترکیبی، از این انرژی استفاده شده و بویلر توربین بخار بدون نیاز به سوخت، بخار آب تولید می‌کند. بنابراین، با استفاده از این روش، راندمان سیکل افزایش می‌یابد. 

نیروگاه های سیکل ترکیبی (Combined cycle power plant) راه حل بسیار کارآمد، انعطاف پذیر، قابل اعتماد، مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست برای تولید برق است. نیروگاه سیکل ترکیبی در واقع ترکیبی از #توربین_بخار و توربین گازی می باشد به نحوی که ژنراتور توربین گازی برق را تولید می کند، درعین حال انرژی حرارتی تلف شده از توربین گاز ( توسط محصولات احتراق) برای تولید بخار مورد نیاز توربین بخار مورد استفاده قرار می گیرد و به این طریق برق اضافی تولید می شود. با ترکیب کردن این دو سیکل بهره بری از نیروگاه افزایش پیدا می کند. بازده الکتریکی از یک چرخه ساده کارخانه نیروگاه برق بدون استفاده از اتلاف گرما به طور معمول راندمانی بین 25 تا 40 درصد دارد، در حالی که همان نیروگاه با سیکل ترکیبی راندمان الکتریکی حدود 60 درصد را دارد. 

🔹 همانطور که گفته شد این نیروگاه ها از ترکیب توربین های بخار و گاز ساخته می شوند و بسته به نوع توربین ها ، دیگ های بازیافت گرما ، و دستگاه های بازیابی انواع متعددی دارند. با به کار گیری توربین های گازی در چرخه های ترکیبی می توان پایین بودن بازده آن را بر طرف کرد و در نتیجه آن را برای تامین بار پایه به کار گرفت، در عین حال از مزایای دیگر آن نیز مانند راه اندازی سریع و انعطاف پذیری آن در محدوده ی گسترده ای از بار بهره مند شد. به صورت تئوریک، انرژی قابل بازیابی از اگزوز توربین‌های گازی حدود نصف انرژی تولید شده توسط خود توربین گاز است. بنابراین، توان توربین بخار حدود نصف توربین گاز خواهد بود. در برخی از طراحی‌ها، دو توربین گاز، انرژی مورد نیاز برای یک توربین بخار را ایجاد می‌کنند و در نتیجه، توان تولیدی توربین‌های بخار در حدود توربین‌های گاز می‌شود.

  • سینا اعزاز شهابی

جدول عکس العمل فیزیولوژی بدن در مقابل افزایش جریان

سینا اعزاز شهابی | پنجشنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۵۱ ق.ظ

  • سینا اعزاز شهابی

تذکر در سیم کشی برق

سینا اعزاز شهابی | پنجشنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۴۳ ق.ظ

کی از اشکالات بسیار مرسوم برقکاران(حتی حرفه ای!) در سیم کشی برق ساختمانها ، سری کردن مدارهای روشنائی(با سیم نمره 1.5 ) و مدارهای مربوط به پریز (با سیم نمره 2.5 )است .
در اینصورت تعداد سیمهای عبوری از لوله هایی که این مدارها را تغذیه می کنند (با احتساب سیمهای فاز روشنائی و پریز ، برگشت روشنائی و نول روشنائی و پریز و احتمالاً ارت مدار پریز )بیشتر از 5 سیم خواهد بود!
چنانچه فرض را بر 5 سیم بگذاریم و با لحاظ کردن دو ضریب کاهش جریان مجاز هادیها بواسطه افزایش دما مثلاً تا 45 درجه سانتیگراد (ضریب 0.79)در تابستان و تعداد سیمهای مجاور (ضریب 0.65)، به ضریب کاهش جریان 0.5135 می رسیم.
حال با توجه به اینکه سیمهای مورد استفاده عموماً از نوع افشان 1.5 یا 2.5 میلیمتر مربع هستند(هرچند استفاده از این سیمها بجز در مواردی که مجموع زوایای مدار سیم کشی 360 درجه باشد بدون سر سیم مجاز نمی باشد!) و حداکثر جریان مجاز سیمهای افشان در دمای 30 درجه سانتیگراد و بصورت تکی با مقطع 1.5 میلی متر مربع 16 آمپر و سیمهای با مقطع 2.5 میلیمتر مربع 21 آمپر است ، با لحاظ ضریب کاهش جریان 0.5135 جریان مجاز هادی مدارهای روشنائی به 8.216 آمپر و جریان مجاز هادیهای مدارهای پریز به 10.78 آمپر کاهش می یابد .حال آنکه در ابتدای این مدارها معمولاً از فیوزهای 16 آمپر استفاده می شود.
این کار بسیار خطرناک بوده و به مرور زمان موجب فرسودگی عایق سیمهای داخل لوله و نهایتاً اتصالی و آتش سوزی در این نوع سیم کشی ها می شود.
لذا ضروری است ناظرین برق ساختمانها در مرحله لوله گذاری به مالک و برقکار ساختمان دستور اکید به جداسازی مدارهای روشنائی و پریز از هم (جهت کاهش تعداد سیمهای موجود در لوله ها)و همچنین جداسازی فیوز حفاظت ابتدای آنها دهند تا در آینده از نظر حقوقی مسئولیتی به واسطه حوادث احتمالی متوجه آنها نشود.
(البته لازم بذکراست ضرایب ارایه شده با توجه به هندبوک های مختلف متفاوت می باشد
(علی دلفان - مدرس دانشگاه و عضو کمیته تخصصی برق لرستان)

  • سینا اعزاز شهابی
عضویت در کانال تلگرامی سایت