شرکت سما نیرو صنعت

ارائه دهنده کلیه خدمات طراحی ، اجرا ، تعمیر و نگهداری برق صنعتی و تاسیساتی

شرکت سما نیرو صنعت

ارائه دهنده کلیه خدمات طراحی ، اجرا ، تعمیر و نگهداری برق صنعتی و تاسیساتی

View Sina EzazShahabi سینا اعزازشهابی's profile on LinkedIn
آخرین نظرات

۲۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۳ ثبت شده است

باس ترانسفر

سینا اعزاز شهابی | چهارشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۱۸ ب.ظ

عموماً در برخی از بارهای الکتریکی به علت اهمیت کارکردشان لازم است از دو منبع جداگانه قابل تغذیه باشند تا در صورت قطع تغذیه رزرو وصل شود که به این تغییر باس ترانسفر گویند. هنگام تغییر منبع تغذیه یک باس نوع بار متصل به آن مهم است و بعضی مواقع امکان قطع بار برای زمان کوتاه یا حتی قابل توجه وجود دارد ولی بعضی موارد حتی در کسری از ثانیه نیز نباید تغذیه قطع شود. لذا انواع ترانسفر وجود دارند که هر کدام برای موارد خاص استفاده می شوند. روش های ترانسفر :

  • سینا اعزاز شهابی

معرفی آنس ها(رزیستانس ،اندوکتانس ، کاپاسیتانس و...)

سینا اعزاز شهابی | سه شنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۳، ۰۱:۱۴ ب.ظ

     آنس ها عبارات پرکاربردی در برق هستند که در محاسبات ترانس ها ، طراحی خطوط ،انتخاب عایق های مناسب از آنها استفاده می شود و به طور کلی هر مداری در صنعت برق به آنها وابسته است و بدون آن ها برق بی معنی است، اما متاسفانه حتی بسیاری از کارشناسان این صنعت با آنها آشنایی ندارند یا آنها را به جای هم به کار می برند همین موضوع ما را بر آن وا داشت تا توضیحی کوتاه در مورد آنها بدهیم.

Rرزیستانس : رزیستانس درواقع همان مقاومت اهمی است که واحد اندازه گیری آن اهم  ? است و با سمبل R نشان داده می شود.

Lاندوکتانس: اندوکتانس همان حالت سلفی است که در پیچه ها ، ترانسفورماتورها و ماشین های القایی پرکاربرد هستند . واحد اندازه گیری آن هانری H است و با سمبل  L نشان داده می شوند  .

Cکاپاسیتانس : کاپاسیتانس همان حالت خازنی است که در خطوط انتقال بلند ، مخصوصا خطوط بلند بدون بار کار برد دارند و موجب افزایش ولتاژ ناخواسته می شوند . واحد اندازه گیری آن فاراد  F است و با سمبل نشان C داده می شوند.

  • سینا اعزاز شهابی

مقره سیلیکون رابر

سینا اعزاز شهابی | شنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۳، ۰۲:۲۵ ب.ظ

مقره های سیلیکون رابر
مقره های سیلیکون رابر چیست و چه مزایایی دارد؟مقره‌های سیلیکون رابر از جمله ابزارها و تجهیزاتی هستند که کاربردهای مناسبی را در شبکه توزیع کشور دارند.
در مقاله علمی زیر  ویژگیهای مقره‌های سیلیکون رابر و امتیازات آن مطرح شده است. تا چندی قبل مقره‌های کامپوزیت به خاطر نشکن‌بودن جایگزین مقره‌های نسل قبل از خود شد، اما رفته رفته در حین بهره‌برداری خواص مختلفی از خود نشان داد که باعث شد بازار تقاضا مقره‌های سیلیکون رابر افزایش چشمگیری پیدا کند. سیلیکون به خاطر خاصیت منحصر به فرد Hydrophobic خود قابلیتهای بهتری را در شرایط مختلفی از خود نشان می‌هد. پوشش سیلیکون در مقایسه با انواع دیگر مقره‌های کامپوزیتی مورد استفاده بیشتری قرار گرفته است. خاصیت Hydrophobic از تشکیل یک نوار آب بر روی سطح سیلیکون جلوگیری می‌کند و آب بر روی آن به صورت قطره قطره باقی می‌ماند. به همین دلیل مقاومت سطحی آن کاهش پیدا نمی‌کند و احتمال ایجاد آرک در این نوع مقره‌ها به حداقل می‌رسد.
پیوند قوی مولکولی سیلیکون باعث می‌شود که اگر لایه‌ای از آلودگی یا غبار بر روی سطح آن بنشیند مولکولهای سیلیکون به سمت بالا حرکت کرده و لایه زاید را دربربگیرند به خاطر همین طرح خارجی پوشش همواره سیلیکونی است به این عمل خاصیت بازیافت (RECOVERY) می‌گویند.
با توجه به نکات بالا بهترین انتخاب برای مناطق با آلودگیهای مختلف و زیاد و یا غبارآلود استفاده از پوششهای سیلیکونی است.
استفاده از مقره‌های سیلیکونی باعث کم شدن هزینه شست‌وشو
و نگهداری می‌شود.

  • سینا اعزاز شهابی

پدیده کرونا

سینا اعزاز شهابی | شنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۵۴ ق.ظ

پدیده کرونا
یکی از پدیده هایی که در ارتباط با تجهیزات برقدار از جمله خطوط انتقال فشار قوی مطرح می شود، کرونا است. میدان الکتریکی در نزدیکی ماده رسانا می تواند به حدی متمرکز شود که هوای مجاور خود را یونیزه نماید. این مسئله می تواند منجر به تخلیه جزئی انرژی الکتریکی شود، که به آن کرونا می گویند. عوامل مختلفی ازجمله ولتاز، شکل و قطر رسانا، ناهمواری سطح رسانا، گرد و خاک یا قطرات آب می تواند باعث ایجادگرادیان سطحی هادی شود که در نهایت باعث تشکیل کرونا خواهد شد. در حالتی که فاصلهبین هادی ها کم باشد، کرونا ممکن است باعث جرقه زدن و اتصال کوتاه گردد. بدیهی استکه کرونا سبب اتلاف انرژی الکتریکی و کاهش راندمان الکتریکی خطوط انتقال می گردد. پدیده کرونا همچنین سبب تداخل در امواج رادیویی می شود

  • سینا اعزاز شهابی

کاهش سطح اتصال کوتاه شبکه

سینا اعزاز شهابی | سه شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۳، ۰۳:۵۵ ب.ظ

رشد سریع مصرف در شبکه‌های برق با توسعه و گسترش منابع تولید و ایستگاههای تبدیل و توزیع همراه می‌باشد. کیفیت برقرسانی از نقطه نظر ایمنی و قابلیت اطمینان و ملاحظات پارامترهای اقتصادی ایجاد سیستم‌های بهم پیوسته را مدنظر قرار داده است که بدنبال آن مسائل دیگری از قبیل تامین پایداری شبکه و انتخاب سطوح ولتاژ بالاتر را در پی دارد. گسترش وسیع شبکه مسائلی را ایجاد می‌کند که در مواردی موضوعاتی با کیفیتی جدید و در موارد دیگر آنهایی هستند که بطور عام در شبکه‌های برقرسانی وجود دارند ولی در شبکه‌های بزرگ با سرعت بیشتر و بشکل حادتری بروز می‌کنند. یکی از عمده‌ترین این موضوعات افزایش سطوح اتصال کوتاه و چگونگی کاهش آن می‌باشد. موضوع این مقاله بررسی روشهای کاهش سطح اتصال کوتاه بویژه ارائه پیشنهادات در مورد بکارگیری این روشها در شبکه بهم پیوسته برق ایران است.

شرح مقاله:
یک شبکه الکتریکی که در شرایط عادی بکار مشغول است عهده دار وظایفی است که به آن محول شده است. بطور مثال در یک شبکه ساده انتقال نیرو از مرکز تولید به محل مصرف می‌بایستی تنظیمات و کنترل آنچنان باشد که فرکانس و ولتاژ مورد نظر مصرف کننده را در حد مشخص تامین نماید.
بدلایل مختلف مواردی پیش می‌آید که اختلافی در شرایط کار عادی شبکه بوقوع می‌پیوندد که در این حالت مقادیر کمیات الکتریکی شبکه مورد نظر از حدود نقطه کار عادی آن فاصله بسیاری دارند. طراحی تجهیزات و نحوه کنترل بایستی قابلیت تحمل و پیشگیری این شرایط ناخواسته را داشته باشد. اختلالاتی که در شبکه ایجاد می‌شوند متنوع هستند مانند قطع و وصل ناگهانی بار، خارج شدن و یا در مدار آمدن المانی از شبکه که خارج از قابلیت تحمل آن باشد. شدت افزایش اختلالات است که درجه اهمیت شناسائی و نحوه برخورد با آنها را مشخص می‌سازد. شاخص‌ترین آنها عیب‌های غیر متعارفی هستند که در شبکه بوقوع می‌پیوندد و با عنوان اتصال کوتاه می‌شناسیم. اتصال کوتاه در شبکه‌های سه فاز بستگی به نحوه اتصال فازهای مختلف با هم و یا با زمین انواع مختلفی دارند که مهمترین آنها اتصال کوتاه سه فازه است. اتصال کوتاه ممکن است در هر نقطه‌ای از ژنراتور تا المانهای موجود در پست و یا خطوطی ارتباطی رخ دهد. با گسترش شبکه‌های انتقال و افزایش خطوط انتقال نیرو بدلیل عوامل غیر قابل کنترل احتمال وقوع این حوادث بر روی خطوط انتقال نیرو به مراتب خیلی بیشتر از حوادثی است که در ایستگاهها بوقوع می‌پیوندند. دستیابی به کمیات الکتریکی در موقع بروز این حوادث بمنظور بکارگیری تجهیزات از نظر قابلیت تحمل و همچنین تنظیمات وسایل حفاظتی اهمیت محاسبات اتصال کوتاه را آشکار می‌سازد.

  • سینا اعزاز شهابی

PMU فناوری و روش جدید برای مونیتورینگ

سینا اعزاز شهابی | سه شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۳۹ ب.ظ

یکی از مهمترین اجزاء یک سیستم مدرن مدیریت انرژی در شرکتهای برق فرآیند تخمین حالت سیستم قدرت براساس اندازه گیری کمیات آن در زمان واقعی می باشد
. حالت سیستم قدرت براساس مجموعه ائی از مقادیر مولفه مثبت ولتاژ که از شینهای شبکه بطور همزمان تهیه میشوند تعریف می گردد.
فناوری تخمین حالت که در حال حاضر استفاده میگردد در سال1960  ایجاد شده و بر اساس کمیات اندازه گیری شده غیرسنکرون عمل می نماید. برای تخمین حالت سیستم می باید تعداد زیادی معادلات غیر خطی بصورت بهنگام حل شوند. اما بواسطه نرخ پائین اسکن اطلاعات و سرعت کم محاسبات، فناوری حاضر قادر به تهیه اطلاعات بهنگام درباره وضعیت دینامیکی سیستم قدرت نمی باشد.
یکی از راه حلهای آینده برای مونیتورینگ زمان حقیقی شبکه های قدرت، سیستم PMU (Phasor Measurement Units) می باشد که با کمک سیستم GPS سیگنالهای زمانی بسیار دقیقی از اطلاعات شبکه های قدرت را جمع آوری و استفاده می نماید. گیرنده ماهواره ائی GPS اطلاعات دقیقی از وضعیت ولتاژ سه فاز پستها و جریان خطوط، ترانسفورماتورها و بارها را جمع آوری و در اختیار PMU قرار میدهد. براساس این اطلاعات، مؤلفه مثبت ولتاژ و جریانها در لحظه زمانی اندازه گیری بطور دقیق در مقیاس میکروثانیه محاسبه شده و بدینوسیله زاویه فاز آنها استخراج می گردد.

  • سینا اعزاز شهابی

حریم خطوط انتقال برق و انواع آن

سینا اعزاز شهابی | دوشنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۳، ۰۴:۵۵ ب.ظ

حریم خطوط انتقال نیروی برق و انواع آن: الف ) حریم درجه یک : دو نوار است در طرفین مسیر خط و متصل به آن که عرض هر یک از این دو نوار در سطح افقی در جدول ذیل ذکر شده است.ب) حریم درجه دو : دو نوار است در طرفین حریم درجه یک و متصل به آن . فواصل افقی حد خارجی حریم درجه دو از محور خط در هر طرف در ذیل آمده است.

جدول حریم خطوط انتقال نیرو
ردیف
ولتاژ
حریم درجه یک (متر)
حریم درجه دو (متر)
1
1 تا 20 کیلوولت
3
5
2
33 کیلوولت
5
15
3
63 کیلوولت
13
20
4
132 کیلوولت
15
30
5
230 کیلوولت
17
40
6
400 و 500 کیلوولت
20
50

  • سینا اعزاز شهابی

شبکه برق هوشمند - smart grid

سینا اعزاز شهابی | دوشنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۳، ۰۳:۳۰ ب.ظ

"شبکه برق هوشمند" به سرعت به یک مسئله مهم میان سیاستمداران، دست اندرکاران محیط زیست و شرکت های سرویس دهنده شهری برق-آب-گاز تبدیل میشود. اما شبکه برق هوشمند دقیقا چیست و چگونه کار میکند و به چه شکل میتوان از آن برای نجات زمین استفاده کرد؟
به گزارش خبرنامه کامپیوتر و وب www.PcWebPaper.com ، "شبکه هوشمند" یک مسئله منفرد و مجزا نیست، بلکه مجموعه ای کامل از فن آوری هایی است که می تواند در ایجاد یا ارتقاء شبکه برق مصرف شود. در این راه، این شبکه با استفاده از دستگاه های دیجیتال میتواند مصرف را ردگیری کند و بر نحوه مصرف در زمان اوج آن (پیک) مراقبت نموده و همچنین کنترل استفاده انرژی در خانه یا ساختمان مورد نطر را به نحوی انجام دهد که در صورت امکان دستگاههای پرمصرف در اوج مصرف خاموش شوند. شبکه هوشمند میتواند سیستمهای مراقبتی در داخل ساختمان داشته باشد که به کاربران اجازه میدهد تا مصرف انرژی خود را بهتر مدیریت کنند. حتی این امکان برای شبکه های هوشمند وجود دارد که به منابع انرژی مستقل، مانند پنلهای خورشیدی خانه یا سیستم های زمین گرمایی منزل اجازه دهند تا انرژی خود را به شبکه تزریق نمایند. اتومبیل برقی که به برق خانه وصل شده است نیز، برای کار کردن به این فن آوری نیاز خواهند داشت.

  • سینا اعزاز شهابی

کنتور

سینا اعزاز شهابی | دوشنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۵۶ ق.ظ

اساس کار کنتور چیست ؟
کنتور ها بر اساس نیروی الکترومغناطیس عمل می کنند . می دانیم که اگر از یک سیم پیچ جریان برق بگذرد در اطراف آن یک میدان مغناطیسس ایجاد می شود که شدت و جهت این میدان به جریان عبوری از سیم پیچ بستگی دارد. در کنتور های تکفاز دو دسته سیم پیچ وجود دارد که یکی از آنها دارای تعداد دور کم و قطر بیشتر نسبت به دیگری است. سیم پیچ ضخیمتر با دور کمتر را سیم پیچ جریان و دیگری را سیم پیچ ولتاژ می نامند.

نحوه نصب کنتور تکفاز در مدار چگونه است ؟
سیم فاز را به سر سیم پیچ جریان وصل نموده و از سر دیگر آن فاز را می گیرند . و دو سر سیم پیچ ولتاژ را به فاز و نول وصل می کنند . زمانی که مصرف کننده ای به کنتور وصل می شود جریان از سیم فاز و نول می گذرد . بعبارت دیگر جریان مصرف کننده از سیم پیچ جریان می گذرد و در آن یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند . سیم پیچ ولتاژ که همیشه به برق وصل است و دارای یک میدان مغناطیسی ثابت است که مقدار آن هیچ ارتباطی به مصرف کننده متصل شده به کنتور ندارد . این دو میدان مغناطیسی بر هم اثر کرده و سبب ایجاد نیروی حرکتی در صفحه آلومینیومی درون کنتور می شود . سرعت حرکت این صفحه با جریان مصرف کننده رابطه مستقیم دارد . این حرکت توسط یک محور و چرخ دنده به یک شماره انداز یا نمراتور ارتباط دارد و بر اساس گردش آن شماره ها زیاد می شود . این شماره ها بجز رقم اول میزان کارکرد کنتور یا همان مصرف انرژی الکتریکی را بر حسب کیلو وات ساعت نشان میدهند .البته درون کنتور قطعات دیگری هم نظیر : آهنربای سرعت گیر و پیچهای تنظیم و ... وجود دارند که ما از توضیح آنها صرف نظر کرده ایم .

  • سینا اعزاز شهابی

ترانهش یا ترانسپوز کردن

سینا اعزاز شهابی | يكشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۳، ۰۵:۲۷ ب.ظ

ترانهش یا ترانسپوز کردن، (به انگلیسی: Transposition) به جابجایی هادی‌های یک خط انتقال در فواصل مشخص گفته می‌شود، به طوری که در کل خط، همهٔ هادی‌ها به یک اندازه در همهٔ مکان‌ها قرار گرفته باشند. در خطوط انتقال نیروی سه‌فازی که فاصلهٔ بین هادی‌هایشان منظم نباشد، مقدار القاوری و ظرفیت خازنی فازها متفاوت خواهد بود و از آنجایی که فازها با هم تبادل توان دارند، مقاومت ظاهری هر فاز می‌تواند بسیار متفاوت باشد. نتیجه این می‌شود که ثابت‌های خط انتقال تحت تأثیر فاصله‌گذاری‌ها قرار می‌گیرند. برای غلبه بر این مشکل جای هادی‌های خط را در فواصل برابر با هم عوض می‌کنند تا هر سیم در یک‌سوم طول خط در یکی از مکان‌های نسبی ممکن قرار گیرد و اثر القای متقابل بین فازها خنثی شود. در خطوط انتقال نوین به جای ترانهش خط در فواصل منظم، جابجایی مکان فازها در ایستگاه‌های کلیدزنی انجام می‌شود تا موازنهٔ ظرفیت خازنی و سلفی دقیق‌تر انجام شود. در جایی که خطوط انتقال مخابراتی مانند تلفن در نزدیکی خطوط انتقال نیرو قرار گرفته باشند، ولتاژهای شدیدی روی خط تلفن القا می‌شود که به شوک صوتی و نویز روی خط تلفن می‌انجامد. با ترانهش خطوط می‌توان تا حد زیادی این ولتاژها که حاصل القای الکترواستاتیکی یا الکترومغناطیسی هستند را کاهش داد.

  • سینا اعزاز شهابی

اثر پوستی

سینا اعزاز شهابی | يكشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۳، ۰۲:۰۹ ب.ظ

اثر پوستی پدیده‌ای است که در خطوط انتقال برق جریان متناوب رخ داده و منجر به کاهش چگالی جریان در مرکز سیم و افزایش آن در لایه‌های بیرونی یا پوسته سیم می‌شود. زمانی که جریان متناوب از یک سیم عبور می‌کند، یک میدان مغناطیسی در دور سیم ایجاد می‌گردد. با تغییر جهت جریان متناوب، جهت میدان ایجاد شده نیز تغییر می‌کند. در این زمان طبق قانون لنز جریانی در جهت مخالف جریان عادی، در سیم ایجاد می‌شود تا با تغییر میدان مخالفت کند. جریان ایجاد شده در لایه‌های مرکزی سیم بیشتر و در لایه‌های بیرونی کمتر است. به شکلی که گاهی جریان خالص در مرکز سیم برابر صفر شده و در لایه‌های بیرونی یا پوسته تمرکز بیشتری پیدا می‌کند. به همین سبب به آن اثر پوستی یا Skin Effect گفته می‌شود.

اثر پوستی موجب عدم یکنواختی چگالی جریان در مقطع سیم می‌گردد. هرچه فرکانس جریان بیشتر باشد، اثر پوستی بروز بیشتری یافته و جریان‌های مخالف و مکرر ایجاد شده در مرکز سیم بیشتر و بیشتر می‌شوند. به همین دلیل اثر پوستی در فرکانس‌های بالا منجر به بالا رفتن مقاومت در برابر عبور جریان می‌گردد.

برای کاهش اثر پوستی در خطوط انتقال نیرو، از باندل کردن یا گروه‌بندی خطوط استفاده می‌شود. به شکلی که به جای یک خط انتقال، از چند خط برای انتقال همان انرژی استفاده می‌گردد.

  • سینا اعزاز شهابی

تلفات در سیستم قدرت

سینا اعزاز شهابی | يكشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۳، ۰۱:۰۴ ب.ظ

تلفات در سیستم قدرت
مقدمه :
تلفات سیستم قدرت به سه گروه تلفات فنی تلفات غیر فنی و تلفات تجاری قابل دسته بندی می باشند. اگر کل تلفات را معادل تفاضل انرژی تولید شده و انرژی فروخته شده بگیریم باید تلفات تجاری را نیز به شرح زیر به آن بیافزائیم.
تلفات تجاری + انرژی فروخته شده - انرژی تولید شده = تلفات کل
در واقع در رابطه فوق داریم :
تلفات غیر فنی + تلفات فنی = انرژی فروخته شده - انرژی تولید شده
که تلفات فنی اصطلاحاً به آن دسته از تلفات انرژی اطلاق می شود که به حرارت تبدیل می گردند و عمدتاً به دلیل بهینه نبودن سیستم و اجزاء آن صورت می گیرد در حالی که تلفات غیر فنی به تلفاتی گفته می شود که بیشتر جنبه اندازه گیری و محاسباتی دارند {7و8}. اما تلفات تجاری دارای ماهیتی متفاوت از دو نوع تلفات فنی و غیر فنی است و در واقع یک نوع هدر رفتن مستقیم انرژی نمی باشد بلکه به آن دسته از زیان های اقتصادی اطلاق می شود که در اثر قطع برق و یا مشکلات کیفیت توان دامنگیر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان انرژی الکتریکی می گردد.
در این قسمت هر یک از تلفات فوق با جزئیات بیشتری مورد تحلیل و تشریح قرار خواهد گرفت.

  • سینا اعزاز شهابی

سنکرونیزاسیون

سینا اعزاز شهابی | شنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۳، ۰۱:۳۱ ب.ظ

سنکرونیزاسیون
مولد های سنکرون را می توان به دو شیوه متصل کرد. اتصال اول که به صورت تکی یا انفرادی نام گذاری می شود به این گونه است که مولد و باری که مولد آنرا تغذیه می کند، کنار هم قرار بگیرند. این روش اکثراً برق اضطراری مورد استفاده در بیمارستانها و اماکنی از این دست را تامین می کند. کار این مولد ها کار انفرادی و مستقل از شبکه است. نحوه دیگر اتصال مولد های سنکرون اتصال آنها به شبکه است که به کار گروهی نام گذاری می شود. همانگونه که می دانیم شبکه از هزاران بار و هزاران ژنراتور دیگر تشکیل شده است.
برای این کار باید شرایطی را برقرار کنیم و بعد از برقراری این شرایط به صورت مطلوب، آنگاه ژنراتور را به شبکه وصل کنیم. از آنجا که شبکه ای که می خواهیم مولد را به آن متصل کنیم، شبکه ای بزرگ است و هماهنگ کردن آن با مولد کاری غیر ممکن است پس ژنراتور را با شبکه هماهنگ می کنیم.
ما تمام این هماهنگی ها را انجام می دهیم تا بتوانیم درزمان مناسب وصل کردن کلید ژنراتور را به مدار وصل کنیم.
برای برقراری جریان از سمت مولد به شبکه و برای اینکه مولد ما در شبکه مصرف کننده نباشد و بتواند به شبکه کمک کند و به آن جریان دهد باید 4 شرط را برقرار کنیم که به ترتیب زیر است:

  • سینا اعزاز شهابی

تفاوت کنترل کننده توان UPFC با IPFC در خطوط انتقال

سینا اعزاز شهابی | شنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۴۸ ب.ظ

همان طور که از نام آنها پیداست،UPFC به معنای کنترل کننده یکپارچه توان و IPFC به معنای کنترل کننده میان خطی توان می باشند. در واقع کنترل کننده یکپارچه توان UPFC همانند IPFC است،با این تفاوت که UPFC در ابتدا و انتهای خطوط به عنوان کنترل کننده توان به کار می رود.اما IPFC در میان خطوط (در طول مسیر خط) جهت کنترل توان به کار می رود،یعنی IPFC در بین دو ترانسفورماتور تحریک خط و ترانسفورماتور افزاینده ولتاژ خط مورد استفاده قرار می گیرد.
در حالی که UPFC ممکن است در بین دو ترانسفورماتور تحریک خط و همچنین افزاینده ولتاژ خط قرار نگیرد و بیشتر در ابتدا و انتهای خطوط انتقال به کار می رود.
تفاوت مهمی که در UPFC و IPFC وجود دارد این است که UPFC به دلیل قدرتمندی در تغییر استراتژی خود(جبرانسازهای سری و موازی)،می تواند در جریان توان رآکتیو و همچنین در ولتاژ و جریان تغییر دهنده زاویه،توانایی کنترلی زیادی داشته باشد که به عنوان فاصله یاب خطا در خطوط انتقال کاربرد فراوانی دارد.اما IPFC به عنوان جابجاگر فاز عمل خواهد کرد،به گونه ای که می تواند ولتاژ سری را طوری تزریق کند که با حفظ اندازه ولتاژ ارسالی(ژنراتور)،زاویه آن را جابجا می کند.
در شکل شماتیکی زیر تفاوت UPFC و IPFC را مشاهده می کنید:

  • سینا اعزاز شهابی

FACTS در سیستم های قدرت

سینا اعزاز شهابی | چهارشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۳۴ ب.ظ
سیستم های انتقال AC انعطاف پذیر که به FACTS معروف می باشند مفهوم و ایده جدیدی است که برای تقویت کنترل پذیری و توسعه ظرفیت انتقال شبکه ها، بکارگیری و استفاده از کنترل کننده ها و ادوات الکترونیک قدرت را توصیه و تشویق می نمایند. در واقع سیستم های FACTS قادر هستند که پارامترها و مشخصه های خطوط انتقال مانند امپدانس سری، امپدانس شانت، زاویه فاز که بعنوان محدودیت اصلی بر سر راه افزایش ظرفیت شبکه عمل می نمایند، کنترل کنند.
ایده اساسی که پشت مفهوم FACTS وجود دارد توانا نمودن سیستم انتقال از طریق فعال نمودن عناصر و اجزاء آن می باشد. در واقع FACTS دارای نقش اساسی در افزایش انعطاف پذیری انتقال توان و امنیت پایداری دینامیک سیستم های قدرت می باشد.
کنترل کننده های FACTS با بکارگیری کنترل کننده های پر سرعت الکترونیک قدرت امکانات و قابلیت های زیر را برای سیستم قدرت ایجاد می نمایند.
  • کنترل فلوی توان اکتیو بقسمی که بتواند انتقال و مقدار آن را در مسیرهای دلخواهی کنترل نماید.
  • کنترل بارگیری خطوط انتقال تا نزدیکی های ظرفیت حرارتی آنها بقسمی که در عین اینکه از حداکثر ظرفیت خطوط استفاده میگردد اما مانع از اضافه بار آنها میشود. این امر باعث میشود که بواسطه افزایش توانائی انتقال توان بین نواحی، بتوان حاشیه رزرو تولید در سیستم را کاهش داد.
  • میرائی نوسانات توان که در صورت عدم میرائی میتوانند باعث صدمه دیدن تجهیزات و محدود نمودن ظرفیت انتقال خطوط گردند.
  • جلوگیری از توسعه و گسترش حوادث و خروج پی در پی تجهیزات از طریق محدود نمودن اثر خطاها و معیوب شدن تجهیزات
  • سینا اعزاز شهابی

دستگاههای اندازه گیری الکتریکی ( کاربرد و نحوه کارکرد آنها ):

سینا اعزاز شهابی | سه شنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۳، ۰۵:۰۱ ب.ظ
  1. دستگاههای اندازه گیری الکتریکی ( کاربرد و نحوه کارکرد آنها ):
    اندازه گیری در کلیه صنایع از اهمیت تعیین کننده ای برخوردار است . فقط با اندازه گیری کمیت های مختلف می توان هر علم و عملی را مورد بررسی دقیق قرار داده و از آن نتیجه مطلوب را حاصل نمود. همان طور که می دانیم امروزه بیشتر صنایع در مسیر اتوماسیون قرار گرفته و بیشتر کارهای انجام شده به صورت اتوماتیک صورت می گیرد. و این چرخه اتوماتیک صنعت بدون استفاده از دستگاههای اندازه گیری عملاً ت وانایی انجام وظیفه به طور مطلوب را از دست خواهد داد.در بین دستگاههای مختلف اندازه گیری که امروزه در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند اندازه گیریها یا همان دستگاههای اندازه گیری الکتریکی نقش مهمتر و وسیعتری را دارا می باشند. دلیل این امر آن است که دستگاههای اندازه گیری الکتریکی قادرند کمیت های فیزیکی را که قابل رؤیت نیستند از روی اثرات ناشی از آنها مشخص نمایند. به همین جهت در این پژوهش ابتدا در مورد دستگاههای اندازه گیری الکتریکی و طریقه کاربرد و نحوه کارکرد و ساختار داخلی آنها در اندازه گیری کمیتهای مختلف الکتریکی بحث می کنیم . اما قبل از وارد شدن به مباحث ، لازم است که با بعضی از مفاهیم مورد استفاده در دستگاههای اندازه گیری آشنا شویم.تعاریفی در اندازه گیری :
    اندازه گیری عبارت است از مقایسه یک کمیت مجهول با مقداری معلوم از همان کمیت که اصطلاحاً واحد نامیده می شود. واحدهای استاندارد که برای هر کمیت از اندازه گیریها تعیین می گردد بر طبق قراردادهای بین المللی تعیین شده و مقداری را که ما از هر اندازه گیری به دست می آوریم نشان می دهد که مقدار اندازه گیری شده در واقع چند برابر مقدار واحد آن کمیت است.
  • سینا اعزاز شهابی

روبات کارمند در اداره توزیع برق روی خط گرم برای بررسی عایق ها

سینا اعزاز شهابی | دوشنبه, ۳ شهریور ۱۳۹۳، ۰۵:۲۴ ب.ظ

روبات کارمند در اداره توزیع برق روی خط گرم برای بررسی عایق ها

روبات کوچکی که مجهز به حسگرهای مختلفی است و با چرخیدن و غلت زدن روی خطوط الکتریکی ولتاژ بالا در ارتفاع زیادی از سطح زمین آنها را بازرسی می‌کند به طرز بسیار امیدوارکننده‌ای نویدبخش تغییرات چشمگیر در آینده بازدید از خطوط انتقال نیرو است.

این روبات که ملقب به Ti است به گونه‌ای طراحی شده که در هر سال می‌تواند 2 مرتبه مسیری 80 کیلومتری را روی خطوط انتقال بپیماید.
سرعت این روبات تا 9 کیلومتر برساعت هم می‌رسد و قادر به جمع‌آوری اطلاعاتی است که در شرایط اضطراری به متخصصان نگهداری خطوط کمک می‌کند تا به سرعت وارد عمل شوند.
نمونه اولیه این روبات که توسط مهندسان در مرکز توسعه و تحقیقات برق انستیتو شارلوت آمریکا طراحی شده سال گذشته در یک حلقه آزمایشی انتقال برق در آزمایشگاه اپری لنوکس(EPRI) تحت آزمایش‌های مختلفی قرار گرفت.
سازندگان این روبات هم‌اکنون در حال انجام آزمایش‌های نهایی روی روبات بوده و امیدوارند آن را به اولین نمونه تجاری جهت فروش گسترده در بازار جهانی تبدیل سازند.
اندرو فلیپ، مدیر انتقال این ایستگاه برق فرعی آزمایشی می‌گوید که این روبات با طول دو متر و وزن 65 کیلو به طرز چشمگیری هزینه‌های بازرسی، تعمیر و نگهداری خطوط انتقال برق ـ که در حال حاضر توسط نیروهای خدماتی در روی زمین یا روی دکل‌های بسیار بلند یا مناطق بسیار دورافتاده انجام می‌شود ـ‌ را کاهش می‌دهد.
معمولا برای چنین کارهایی از نیروی خدماتی ماهر یا هلیکوپتر برای ارتفاعات استفاده می‌شود، اما اکنون به لطف تکنولوژی، ابزارهای به کارگرفته شده در این بخش بسیار کوچک‌تر و هزینه‌های نهایی ارزانتر می‌شود.

  • سینا اعزاز شهابی

تکنولوژی وای دای <Widi >چیست؟

سینا اعزاز شهابی | دوشنبه, ۳ شهریور ۱۳۹۳، ۰۴:۱۹ ب.ظ

WiDi (کامپیوترها و لپ‌تاپ‌هایی که بر پایۀ اینتل هستند)
WiDi،که با عنوان نمایشگر بی‌سیم اینتل (Intel Wireless Display) نیز معروف است، قابلیتی است که در لپ‌تاپ‌هایی که پردازندۀ اینتل دارند به کار می‌رود. WiDi، مانند بلوتوث در گوشی‌های تلفن همراه، نوعی انتقال بی‌سیم در دامنۀ کوتاه است که به شما امکان می‌دهد لپ‌تاپ خود را با صفحۀ تلویزیون جفت یا متصل کنید. WiDi از ویدئوهای ۱۰۸۰p به خوبی پشتیبانی می‌کند. بنابراین، برای پخش ویدئوی لپ‌تاپ در تلویزیون کاملاً ایده‌آل است. در بیشتر موارد، برای دسترسی به تنظیمات WiDi، شما به یک آداپتر WiDi نیاز دارید که به ورودی HDMI تلویزیون شما متصل می‌شود. وقتی تلویزیون خود را نصب کردید، کافیست برنامۀ WiDi در لپ‎تاپ خود را باز کنید، راهنمایی‌های روی صفحه را بخوانید و سپس با تلویزیون خود جفت کنید. پس از یک بار تنظیم، تنها چیزی که برای فعال کردن WiDi نیاز دارید این است که روی ابزارک آن در دسکتاپ کامپیوتر کلیک کنید تا تلویزیون شما فوراً آینه‌ای از صفحه‌نمایش لپ‌تاپ شما شود.

  • سینا اعزاز شهابی

کابل های HTS

سینا اعزاز شهابی | دوشنبه, ۳ شهریور ۱۳۹۳، ۰۳:۳۴ ب.ظ
کابلهای High Temperature Superconductor HTS

درتمامی جهان ، تأسیسات الکتریکی با یک چالش مواجه اند؛ عبور دادن مقدار بیشتری انرژی از درون شبکه های توزیع شهری برای رفع نیاز رو به افزایش مصرف کننده ها در قرن بیست و یکم.به علاوه، آنها باید مصرف کننده ها را از قطعی های نابهنگام در اثراین اضافه مصرف محافظت کنند.یک تکنولوژی انقلابی در ساخت کابلهای برق ابداع شده که مدعی است می تواند بر هر دو مشکل ذکرشده در بالا غلبه کند. کابلهای جدید از مواد ابررسانا درجه حرارت بالا یا HTS ساخته شده اند و می توانند انرژی الکتریکی 150 برابر یک سیم مسی معمولی با همان قطر را انتقال دهند.هنگامی که ابررسانا در یک کابل استفاده می شود مانند یک رسانای خیلی خوب عمل می کند البته در صورتی که چند شرط برای کارکرد آن رعایت شده باشد. مهمترین شرط این است که مواد ابررسانا باید در زیر درجه حرارت بحرانی خود قرار بگیرند تا خاصیت ابررسانایی خود را نمایش دهند. این امر سبب می شود که چنین کابلی نیاز به یک خنک کننده دائمی نیتروژن مایع داشته باشد. نیتروژن مایع نسبتا ارزان و از نظر محیط زیستی کم خطر است و می تواند جانشین روغنهایی شود که به صورت معمول در بسیاری از کابلهای توزیع در شهرها استفاده می شوند.

  • سینا اعزاز شهابی

طراحی و نصب اولین خط هوائی کابل فاصله دار 20 کیلوولت ایران

سینا اعزاز شهابی | يكشنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۳، ۰۴:۳۷ ب.ظ

چکیده – این مقاله ضمن معرفی شبکه های هوایی فشار متوسط با کابل فاصله دار پیشرفتهای حاصل از نصب اولین خط هوایی 20 کیلوولت کابل فاصله دار ایران را که در شهرک سرمایه گذاری خارجی تبریز درحال طی مراحل نهایی می باشد ارائه می نماید . فاز اول خط مذکور به طول 650 متر به صورت چهار مدار بر روی یک پایه مشترک درحال نصب بوده و قدرتی معادل 360 مگاوات را برای تغذیه بارهای صنعتی این منطقه تامین خواهد نمود. روشهای اساسی طراحی الکتریکی و مکانیکی خط مذکور دراین مقاله ارائه می گردد. تحلیل های مکانیکی کنسولهای پایه های عبوری و کششی که با نرم افزار ABAQUS انجام شده است نیز ارائه خواهد شد. همچنین نتایج مشخصه های کشش- فلش حاصل از یک نرم افزار ویژه نوشته شده ارائه می شود.
کلید واژه – کابلهای فاصله دار، کابل خودنگهدار، هادی روکشدار، طراحی مکانیکی، طراحی الکتریکی 1- مقدمه
شبکه های توزیع هوایی انرژی الکتریکی را میتوان به دو نوع با هادیهای لخت (bare conductors) و باهادیهای غیر لخت (non-bare conductors) تقسیم بندی نمود. شبکه های هوایی غیر لخت نیز به سه گروه زیر تقسیم می شوند :
1- هادیهای روکشدار covered conductors(CC)
2- کابل های به هم تابیده شده هوایی aerial bundled cables (ABC) که درایران به اشتباه به کابلهای خودنگهدار (self-supporting cables) معروف شده اند درحالیکه فقط نوع چهار سیمه که فاقد سیم نگهدارنده هستند واقعاً خودنگهدار می باشند.

3- کابل های فاصله دار spacer cables

  • سینا اعزاز شهابی

نرم افزار طراحی خطوط انتقال نیرو pls cadd

سینا اعزاز شهابی | يكشنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۳، ۰۳:۴۷ ب.ظ

در حال حاضر و در حوزه طراحی خطوط انتقال نیرو میتوان با قطعیت کامل گفت که نرم افزار pls-cadd قدرتمندترین و جامعترین نرم افزار طراحی در حوزه مذکور می باشد.این نرم افزار محصول شرکت power line system است که از سال 1984 در زمینه طراحی و تهیه نرم افزارهای تخصصی در زمینه طراحی خطوط انتقال نیروی برق فعالیت دارد. از آنجا که نرم افزار pls-cadd دارای قفل سخت افزاری است استفاده از آن در حال حاضر فقط در انحصار همان کاربرانی است که نرم افزار فوق را همراه با قفل سخت افزاری و جهت انجام کارهای تخصصی ، خریداری نموده اند. این نرم افزار قادر است با ارائه بهترین و جامعترین و ارزانترین طرح برای اجرای خطوط انتقال در سطح ولتاژهای مورد نیاز را با رعایت دقیق و کامل تمامی استانداردهای بین المللی نیاز شرکتهای مجری خطوط انتقال را در سریعترین زمان ممکن مرتفع سازد.از طرف دیگر این نرم افزار قابلیت بهینه سازی طرحهای موجود و در حال اجرای خطوط انتقال فشار قوی را نیز داراست.شرکتهای پیمانکار و مجری خطوط انتقال نیرو،شرکتهای مشاور فنی ،شرکتهای سازنده تجهیزات خطوط انتقال و همچنین شرکتهای برق منطقه ای بیشترین استفاده را از نرم افزار مذکور دارند.

  • سینا اعزاز شهابی

اصطلاحاتی که هر مهندس برق باید بداند.....

سینا اعزاز شهابی | يكشنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۳، ۰۱:۱۵ ب.ظ

مشترک عبارت است از: شخص حقیقی یا حقوقی که انشعاب یا انشعابهای مورد تقاضای وی، بر طبق مقررات برقرار شده باشد.
شرکت
شرکت عبارت است از: شرکت یا سازمانی که به موجب مقررات قانونی به کار تولید، انتقال و توزیع نیرو و یا بخشی از این امور اشتغال داشته و برق متقاضی را تأمین می‌نماید و متقاضی پس از برقراری انشعاب، مشترک آن می‌گردد. شرکتهای برق منطقه ای و سازمان آب و برق خوزستان
شبکه‌های فشار ضعیف عمومی
شبکه‌های فشار ضعیف عمومی عبارتند از: کلیه خطوط هوایی یا زمینی و سایر تأسیسات فشار ضعیف که برای توزیع نیرو از پستهای عمومی توزیع در معابر و گذرگاههای عمومی دایر و معمولا" از طریق جعبه انشعاب یا جعبه تقسیم و یا به طور مستقیم به خطوط سرویس مربوط می‌شوند و کلا" متعلق به شرکت می‌‌باشند.
ولتاژ اولیه ، ولتاژ ثانویه
در هر پست ترانسفور ماتور ولتاژ بالاتر را ولتاژ اولیه و ولتاژ پایین تر را ولتاژ ثانویه می‌نامند.
شبکه های فشار قوی عمومی
شبکه های فشار قوی عمومی عبارتند از کلیه خطوط هوایی یا زمینی و پستهای فشار قوی با ولتاژهای 11 کیلوولت یا بیشتر که برحسب مورد برای انتقال یا توزیع نیروی برق دایر و کلا‌" متعلق به شرکت می‌باشند.
خطوط و پستهای هوایی یا زمینی با ولتاژهای 11 ، 20 و 33 کیلوولت به طور اخص شبکه‌های فشار متوسط نامیده می‌شوند.
خطوط هوایی یا زمینی و پستهای با ولتاژهای 63 ، 66 و 132 کیلوولت به طور اخص شبکه‌های فوق توزیع نامیده می‌شوند.
خطوط هوایی یا زمینی و پستهای با ولتاژهای 230 و 400 کیلوولت به طور اخص شبکه‌های انتقال نامیده می‌شوند.

  • سینا اعزاز شهابی
عضویت در کانال تلگرامی سایت