شرکت سما نیرو صنعت

ارائه دهنده کلیه خدمات طراحی ، اجرا ، تعمیر و نگهداری برق صنعتی و تاسیساتی

شرکت سما نیرو صنعت

ارائه دهنده کلیه خدمات طراحی ، اجرا ، تعمیر و نگهداری برق صنعتی و تاسیساتی

View Sina EzazShahabi سینا اعزازشهابی's profile on LinkedIn
آخرین نظرات

حفاظت در برابر تماس مستقیم و غیرمستقیم

سینا اعزاز شهابی | دوشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۲۵ ق.ظ

تمام تجهیزات الکتریکی که از ولتاژ اصلی استفاده می کنند، باید حداقل دو سطح از حفاظت را برای کاربران فراهم کنند. این کار به این علت است که اگر یکی از لایه های حفاظتی با مشکل روبه رو شد، لایه های حفاظتی دیگر باقی مانده باشند. در صنعت تولید لوازم الکتریکی، استاندارد بین المللیIEC تجهیزات الکتریکی را با توجه به این که هر کدام چه نوع حفاظتی را در برابر #شوک_الکتریکی تامین می کنند به 5 کلاس مختلف دسته بندی کرده است.
کلاس 0: تجهیزات کلاس صفر هیچ اتصال زمینی برای حفاظت در برابر شوک الکتریکی ندارند و تنها یک سطح #عایق بین اجزای برقدار و کاربر وجود دارد. این تجهیزات تنها برای استفاده در مناطق خشک مناسب هستند.
کلاس 01: در تجهیزات کلاس 01 علاوه بر عایق اولیه، ترمینال جداگانه ای برای اتصال #سیم_زمین نیز در نظر گرفته شده است. در این تجهیزات به علت دو رشته بودن کابل تغذیه، سیم اتصال زمین باید به صورت جداگانه به بدنه ی دستگاه متصل شود. با جدا بودن سیم زمین از کابل تغذیه ی اصلی، امکان قطع آن در هنگام کار دستگاه وجود دارد.
کلاس 1: در تجهیزات کلاس 1، حفاظت به وسیله ی ترکیبی از عایق های اولیه و سیم اتصال زمین تامین می شود. عایق بندی بین اجزای برقدار و قسمت های رسانا مانند قاب، شاسی، بدنه و ... به عنوان حفاظت عمومی و سیم زمین به عنوان حفاظت تکمیلی در نظرگرفته می شود.
کلاس 2: در این روش حداقل از دو عایق یا عایق تقویت شده استفاده می شود این عایق بین قسمت های برقدار و قسمت های فلزی در دسترس کاربر قرار می گیرد. حفاظت عمومی توسط اولین لایه ی عایق فراهم می شود و اگر حفاظت عمومی شکست بخورد، هنوز حفاظت تکمیلی یعنی لایه ی دوم عایق وجود دارد.
کلاس 3: این تجهیزات با #ولتاژ بسیار پایین و ایمن کار می کنند و می توانند دارای یک #ترانسفورماتور داخلی با عایق خاص و تقویت شده نیز باشند. #ولتاژ_تغذیه این کلاس بیش از 50V AC و 120V DC نبوده و نمی تواند شوک الکتریکی ایجاد کند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
عضویت در کانال تلگرامی سایت