شرکت سما نیرو صنعت

ارائه دهنده کلیه خدمات طراحی ، اجرا ، تعمیر و نگهداری برق صنعتی و تاسیساتی

شرکت سما نیرو صنعت

ارائه دهنده کلیه خدمات طراحی ، اجرا ، تعمیر و نگهداری برق صنعتی و تاسیساتی

View Sina EzazShahabi سینا اعزازشهابی's profile on LinkedIn
آخرین نظرات

۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

ترانس ولتاژ PT) Potentional Transformer)

سینا اعزاز شهابی | دوشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۵، ۰۱:۴۱ ب.ظ

 ترانس ولتاژ PT) Potentional Transformer)
در شبکه های فشار قوی نیاز به نمونه برداری ولتاژ از شبکه فشار قوی می باشد بنابراین باید ولتاژهای بالا را به ولتاژهای پایین که معمولاً 100 یا 110ولت می باشد و برای مقاصد حفاظتی و اندازه گیری استفاده می شود تبدیل کرد . ترانس PT ساختمانی شبیه CT دارد با این تفاوت که تعداد دورهای سیم پیچ اولیه بیشتر از سیم پیچ ثانویه می باشد. PT در مدار فشار قوی به صورت موازی قرار می گیرد.

🔵 کاربرد ترانسهای ولتاژ:

1⃣ به منظور اندازه گیری ولتاژ و بعضی دیگر از کمیتهای الکتریکی،که PT برای این مقصود فقط تا یک حد مشخصی از ولتاژ را نشان می دهد و ازیک حد تعیین شده ای به بالاتر را آن مقدار تعیین شده نشان میدهد.

2⃣ برای مقاصد حفاظت ی که نیاز به نمونه ولتاژ از رله های ولتاژی دارد مانند رله دیستانس و..

برای این مقصود تمام مقادیر واقعی ولتاژ نمایش داد ه می شود اما طبق تعریفی که برای آن شده بوسیله یک رله عمل می کند و مثلاً اگر مقدار ولتاژ از یک حدی بیشتر یا کمتر شد رله عمل می کند و بریکر مورد نظر را باز کرده و جریان را قطع می کند.

  • سینا اعزاز شهابی

انواع سکسیونر

سینا اعزاز شهابی | دوشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۵، ۱۲:۳۴ ب.ظ

🔵 انواع سکسیونر :

1⃣ سکسیونر تیغه ای یا اره ای :
مورد استفاده در ولتاژهای کم تا ۳۰ کیلوولت . برای قطع و وصل ولتاز و حفاظت مطمئن در زمان عملکرد استفاده می شود و بیشتر برای فشار متوسط کاربرد دارد .


2⃣ سکسیونر کشویی :
مورد استفاده در کیوسک‌ها و قفسه‌هایی که عمق کمی دارند. برای عملکرد ،سکسیونر در جایی استفاده می شود که عمق تابلو کم باشد . این سکسیونرها بیشتر به صورت میله ای در جهت عمودی قطع و وصل می شود و بیشتر در فشار متوسط کار برد دارد .

3⃣ سکسیونر دورانی :
مورد استفاده در ولتاژهای بالا علی‌الخصوص ۶۰ و ۱۱۰ کیلوولت. بیشتر در شبکه های ۶۳Kv به بالا استفاده می شود و عملکرد این سکسیونر به صورت دو بازو در یک پل که جهت چرخش آنها ۹۰ درجه معکوس همدیگر می باشند این نوع کلید در شرایط جوی نا مناسب مقاومت خوبی از خود نشان میدهد.

4⃣ سکسیونر قیچی ای یا پانتوگراف :
مورد استفاده در ولتاژهای بالاتر از ۱۱۰ کیلوولت.این نوع سکسیونرها بیشتر در شبکه فوق فشار قوی کاربرد دارند و به لحاظ آنکه هر قطب روی یک پایه سوار است لذا از نظر جایگیری در پست حجم کمتری اشغال می کند و بیشتر زیر خط فشار قوی نصب می گردد.

  • سینا اعزاز شهابی

سکسیونر (Disconnect Switch )

سینا اعزاز شهابی | شنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۱:۵۲ ب.ظ

سکسیونر (Disconnect Switch ) :

یکی از کالاها بنیادی در هر ایستگاه برق فشار بالا می‌باشد. عمل و کار سکسیونر در ایستگاه‌های برق فشار بالا، جدا کردن بخشها و سکشن‌های گوناگون از بخش‌های دارای ولتاژ است و انجام بستن و بازکردن بروی کالاها را فراهم می‌سازد. نکته چشم گیر در بهره‌گیری از این تجهیز، ناتوانی در فرمان دهی در زیر بار است. یعنی بروی سکسیونرها در حالت On Load نمی‌توان مانوری انجام داد چرا که توانایی بازبست در زیر بار را ندارد و موجب آسیب‌ها و زیانهای جدی به خود سواساز و دیگر کالاها می‌شود. در برنامه‌ریزی و ساخت سواسازها هیچ پیش بینی برای جلوگیری و کاهش قوس‌های شدید الکتریکی برآمده از باز و بسته کردن مدارها بکار نرفته است.

اصولاً سکسیونر ابزارهای پیوند دهنده مکانیکی و گالوانیکی برای رسانایی بهتر گردش قطعات و سامانه‌های گوناگون می‌باشند و در درجه نخست برای حفاظت و پناه بهره برداران وکاربران مربوطه در برابر برق گرفتگی بکاربرده می‌شوند. از این رو به گونه‌ای ساخته می‌شوند که در حالت قطع و وصل، جای برش شدگی یا پیوند بگونه روشن وآشکار قابل دیدن باشد. یعنی در هوای آزاد انجام گیرد و از آنجا که سواساز سبب بستن یا بازکردن چرخه الکتریکی نمی‌شود، برای بازکردن و بستن هر چرخه الکتریکی پرفشار نیاز به کلید توان می باشدکه می‌تواند چرخه را با هر شرایطی بسته یا باز کند وسواساز ابزاری است برای پیوند کلید توان به شینه ویا هر بخش دیگری از شبکه که دارای پتانسیل است.
لذا طبق دستورهای متدوال الکتریکی و برای ایمنی نیاز درهنگام بازسازی بایستی تا جلوی هر کلید قدرت از۱ کیلو وات به بالا ویا درهر دو سو اگر از دو سوی تغذیه گردد سواساز کار گذاشته شود. با این شرایط هنگام بازکردن چرخه، نخست کلید و سپس سواساز باز می‌شود ودر زمان بستن ابتدا سواساز وسپس کلید بسته می‌شود واگر سواسازبه تیغه‌های زمین مجهز باشد، این تیغه‌های پس ازباز شدن سواساز بسته شده تا شارژهای خازنی انباشته شده رابه زمین بفرستد.

  • سینا اعزاز شهابی

دستورالعمل اجرایی مقابله با پرنده زدگی در سیستم های توزیع

سینا اعزاز شهابی | شنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۵، ۱۰:۳۶ ق.ظ
  • سینا اعزاز شهابی

تفاوت موتورهای سنکرون و آسنکرون

سینا اعزاز شهابی | دوشنبه, ۹ فروردين ۱۳۹۵، ۱۰:۴۵ ق.ظ

در این مقاله سعی شده است که مختصری بر آشنایی موتورهای سنکرون و آسنکرون ارائه گردد. جهت شناخت و تفاوت موتورهای سنکرون و آسنکرون ابتدا لازم است تعریف سنکرون و آسنکرون را بدانیم.

بصورت کاملا ساده می توان گفت: آسنکرون مانند ماشینهای موجود در اتوبانها هستند که هیچ کدام نسبت به هم دارای سرعت مساوی و یکسان نیستند. اما سنکرون مانند وضعیتی است که یک ماشین خراب را با یک ماشین سالم یدک کرده باشند. در این حالت سرعت هر دو ماشین با هم برابر اما نسبت به هم دارای فاصله یکسان و ثابت هستند.

موتورهای آسنکرون که در صنعت آسانسور به موتورهای گیربکس دار معروف هستند، موتورهایی هستند که دارای سیم پیچی با تعداد زوج قطبهای معین در استاتور (پوسته موتور) می باشند. عموماً در صنعت آسانسور از موتورهای 4 قطب (2 زوج قطب) استفاده می شوند. روتور این گونه موتورها بصورت قفس سنجابی است.

در شکل کلی، این روتورها بصورت استوانه که بر روی محور یا شفت  موتور سوار شده است تشکیل می شود. استوانه روتور دارای شیارهایی طولی است که با فاصله و عمقی یکسان از هم قرار گرفته‌اند و با نوعی هادی که ممکن است آلومینیوم یا مس باشد پر می‌شوند. این شیارها در ابتدا و انتهای روتور به هم متصل هستند.

شکل کلی هادی‌ها و طرز قرار گرفتن آنها طرح قفس‌هایی که برای شکار سنجاب مورد استفاده قرار می‌گیرد را القا می‌کند و نام این نوع روتورها را هم بر همین اساس انتخاب کرده‌اند. برای کاهش جریان گردابی هسته این روتورها از آهن ورق ورق شده ساخته شده‌است.

اتصال سیم پیچهای استاتور به برق سه فاز تولید میدان مغناطیسی دوار در داخل موتور می کند. سرعت چرخش این میدان متناسب با فرکانس و تعداد قطبهای استاتور می باشد. این میدان دوار مغناطیسی در روتور با مشخصات گفته شده، ایجاد القای ولتاژ و جریان می نماید. ولتاژ و جریان القا شده در روتور نیز تولید میدان مغناطیسی می نماید. مخالفت و تداخل میدان تولیدی روتور و استاتور باعث چرخش روتور (که بخش گردان موتور می باشد) می شود.

  • سینا اعزاز شهابی

پروژه روشنایی و تامین برق دفتر اداری در منطقه شوش

سینا اعزاز شهابی | شنبه, ۷ فروردين ۱۳۹۵، ۰۲:۴۷ ب.ظ

پروژه روشنایی و تامین برق دفتر اداری در منطقه شوش

  • سینا اعزاز شهابی
عضویت در کانال تلگرامی سایت