شرکت سما نیرو صنعت

ارائه دهنده کلیه خدمات طراحی ، اجرا ، تعمیر و نگهداری برق صنعتی و تاسیساتی

شرکت سما نیرو صنعت

ارائه دهنده کلیه خدمات طراحی ، اجرا ، تعمیر و نگهداری برق صنعتی و تاسیساتی

View Sina EzazShahabi سینا اعزازشهابی's profile on LinkedIn
آخرین نظرات

۳ مطلب در اسفند ۱۳۹۵ ثبت شده است

شناخت و تعویض خازن راه انداز و دائم کار یک الکتروموتور القایی تکفاز

سینا اعزاز شهابی | چهارشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۲۵ ب.ظ

اگر با موتورهای تک فاز سر و کار دارید و این موتورها دارای خازن راه انداز و دائم کار هستند این مطلب برایتان مفید خواهد بود.

شناخت انواع خازن برای موتورهای تک فاز القایی:

در موتورهای تک فاز القایی ما دو سیم پیچ با نامهای کمکی و اصلی داریم.برای ایجاد گشتاور و راه اندازی موتور ما نیاز به یک اختلاف فاز جریانی بین سیم پیچ کمکی و اصلی داریم.این اختلاف فاز توسط یک خازن با نام خازن راه انداز ایجاد می شود.خازنهای راه انداز نسبت به ابعادشان دارای ظرفیت خازنی بیشتر و همچنین ولتاژ بزرگی هستند. این خازنها به صورت موقت در مدار قرار می گیرند به همین دلیل اگر در زمان  طولانی تحت جریان قرار داشته باشند آسیب خواهند دید.به همین خاطر از یک کلید گریز از مرکز ( اصطلاح تجربی ها کلاج است) استفاده می شود که پس از راه اندازی این خازن را از مدار خارج خواهد کرد.

 

  • سینا اعزاز شهابی

تست سیم پیچ های موتور سه فاز با اهم متر

سینا اعزاز شهابی | چهارشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۰۳ ب.ظ

در این مطلب میخواهیم نحوه تست سیم پیچهای موتور سه فاز به کمک اهم متر را توضیح دهیم

موتورهای سه فاز از نظر فاز و عملکرد داخلی انواع مختلفی دارند که یکی از مهمترین و پر کاربردترین آنها موتور سه فاز روتور قفسه سنجابی  است.دلیل استفاده زیاد از این نوع موتور به گشتاور نسبتا خوب آن و ساختمان داخلی سادتر آن نسبت به سایر موتور ها میتوان اشاره کرد.

یک موتور قفس سنجابی دارای شش ترمینال  در جعبه اتصالات یا تخته کلم است که در واقع مربوط به سه سیم پیچ موتور است که ۶ سر را تشکیل داده است.بایستی شخص تست کننده از ساختار اتصالات سیم پیچها به صورت ستاره-مثلث اطلاعات کافی داشته باشد تا بتواند مشکل را تشخیص و حل کند.

مشکلاتی که برای سیم پیچهای موتورهای سه فاز پیش می آید معمولا  این موارد هستند:

check_mark-2یکی از سیم پیچ ها قطع شده است.(مقاومت سیم پیچ نامحدود یا بی نهایت نشان داده میشود)
check_mark-2سیم پیچ اتصال کوتاه شده است(مقاومت سیم پیچ صفر یا کمتر از مقدار معمول آن است)
check_mark-2سیم پیچ نشتی بدنه یا زمین دارد (جریان نشتی از یک سیم پیچ به زمین یا به بدنه موتور اتفاق افتاده است)
check_mark-2تعداد دو یا سه عدد از سیم پیچها به یکدیگر اتصال کوتاه شده اند (جریان نشتی از یک سیم پیچ به سیم پیچ دیگر ایجاد میشود)

تمامی مشکلات گفته شده در بالا را می توان با یک اهم متر ساده عیب یابی کرد. قبل از هر کاری شما نیاز دارید که بدانید بوبینها چگونه به شش ترمینال موجود در تخته ترمینال متصل شده اند. در اینجا یک عکس یک موتور به عنوان نمونه ارائه شده است.

ترمینالهای موتورهای سه فاز

  • سینا اعزاز شهابی

اجرای پوشش سیلیکونی بر روی مقره

سینا اعزاز شهابی | سه شنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۰۷ ق.ظ

روش کار :

✍️برای شروع نیاز به یک ماده اولیه (Primer)برای افزایش خاصیت چسبندگی لایه سیلیکونی بر روی مقره پس از زدودن هر گونه آلودگی و گریس بکار رفته می باشد.

پوشش سیلیکونی در ابتدا بصورت خمیری شکل بوده و پس از مخلوط شدن با کاتالیزور مربوطه ، به صورت اسپری با استفاده از روش و ابزار خاص روی سطح مقره پاشیده می شود. ضخامت لازم برای دستیابی به عملکرد قابل قبول 0.3 میلیمتر می باشد. زمان لازم برای خشک شدن کامل پوشش سیلیکونی حدود 24 ساعت می باشد اما امکان برقدار کردن مقره بلافاصله پس از پاشیدن این لایه وجود دارد.

مزایا :
آلودگی های ناشی از مراکز صنعتی ، نمکی و . . . و همچنین رطوبت بالا باعث ایجاد تخلیه الکتریکی در پست ها و به اصطلاح Flashover می گردند که از طریق انجام پوشش عایقی سیلیکونی بر روی بوشینگ ها و مقره های پستها می توان با استفاده از خواص پوشش های عایقی سیلیکونی مانند خاصیت آبگریزی ، ضد آلودگی بودن و افزایش سطح عایقی مقره ها ، از بروز خطاها و خاموشی های ناخواسته و همچنین شستشوی مداوم ماهانه و متعاقباً بروز مشکلات ناشی از آن در پست های برق بشدت جلوگیری نمود.

  • سینا اعزاز شهابی
عضویت در کانال تلگرامی سایت