گاورنر ( کنترل کننده مکانیکی سرعت)
وظیفه Overspeed Governor این است که مادامیکه کابین آسانسور با سرعت مجاز به جهت بالا و پایین حرکت می نماید هیچگونه عکس العملی از خودشان نشان نمی دهد . اما زمانیکه سرعت کابین از حد مجاز تعیین شده بالاتر رود دستگاه مزبور فعال شده و ترمز اضطراری را بکار می اندازد .
Overspeed Governor از اجزاء زیر تشکیل گردیده است :
1- قسمت اصلی گاورنر یا فلکه بالا .
2- فلکه پایین
3- وزنه
الف- قسمت اصلی گاورنر تشکسل شده است از یک بدنه اصلی که از طرفی قطعات بر روی آن نصب می گردد و از سمت دیگر به بدنه در محل خود در اتاقک آسانسور نصب می شود .
ب – فلکه متحرک که دارای یک شیار V شکل می باشد . شیاراصلی که مخصوص قرار گرفتن سیم بکسل ( طناب فولادی ) است .
پ – بر روی فلکه متحرک به موازات شیار V شکل اصلی یک شیار V شکل دیگر به قطر کوچک تر وجود دارد که مخصوص تست گاورنر می باشد .
ت – بر روی فلکه متحرک چهار برجستگی وجود دارد که هنگام توقف فلکه گاورنر با قطعه پاندولی درگیر می شود .
ث – قطعه پاندولی از یک طرف بوسیله قرقره لاستیکی بر روی چهار پهلوئی که روی فلکه متحرک وجود دارد . حرکت نموده و زمانی که نیروی گریز از مرکز قطعه پاندولی راب یشتر از حد دوران خود پرتاب می نماید سر دیگر قطعه پاندولی با برجستگی روی فلکه متحرک درگیر شده و عمل ترمز در فلکه متحرک ایجاد می گردد .
ج – پس از پس از متوقف شدن فلکه متحرک همزمان میکروسوئیچ نصب شده روی گاورنر برق موتور آسانسور را قطع می نماید و طناب فولادی که روی شیار اصلی فلکه متحرک می باشد و به سنت پایین رفته و بر روی شیار فلکه پایین که در انتهای چاهک آسانسور قرار دارد و بوسیله وزنه ای دائما در حال کشش می باشد و زمانی که فلکه متحرک توقف می نماید وضعیت خاص وجود در شیار فلکه متحرک باعث کشیدن طناب فولادی گردیده و طناب فولادی ترمز اضطراری آسانسور را فعال می نماید و در نتیجه آسانسور متوقف می گردد .
اطلاعات مربوط به دستگاه فعال کننده ترمز اضطراری منطبق با مقررات استاندارد ملی ایران به شماره 7988 تهیه گردیده است .
برای نصب کردن گاورنر بالای ریل راهنما در آسانسور های بدون وتورخانه حتما باید پنجره ای برای راحتی جهت سرویس و باز راه اندازی ( روشن کردن میکروسوئیچ ) تعبیه گردد . ( طراح و ترتیب نصب روی ریل بالایی آسانسور ) .