شرکت سما نیرو صنعت

ارائه دهنده کلیه خدمات طراحی ، اجرا ، تعمیر و نگهداری برق صنعتی و تاسیساتی

شرکت سما نیرو صنعت

ارائه دهنده کلیه خدمات طراحی ، اجرا ، تعمیر و نگهداری برق صنعتی و تاسیساتی

View Sina EzazShahabi سینا اعزازشهابی's profile on LinkedIn
آخرین نظرات

تعاریف شبکه برق

سینا اعزاز شهابی | چهارشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۲، ۰۲:۴۵ ب.ظ

  ولتاژ نامی خط چیست؟

 ولتاژ نامی ولتاژی است که خاصیت عایقی قسمت‌های برقدار نسبت به هم و نسبت به زمین در حالت کار دائم، تحت آن ولتاژ حفظ شود. عموماً ولتاژ نامی تجهیزات، ولتاژ فاز به فاز (ولتاژ خطی) می‌باشد.

  تعدادی از مشخصات الکتریکی خطوط انتقال نیرو در تحلیل حالت دائمی را نام ببرید؟

 الف) مقاومت الکتریکی هادی‌ها                    هـ) جریان نامی (In)

  ب) راکتانس سلفی (XL)                          و) سوسپتانس

   ج) راکتانس خازنی (Xc)                           ز) امپدانس موجی (ZI)

   د) ولتاژ نامی (U­­n)                                 ح) قدرت طبیعی خط (SIL)

  نیروهای مکانیکی وارد بر خطوط انتقال نیرو را نام ببرید؟

 نیروهای مکانیکی وارد بر یک خط انتقال نیرو عبارتند از: وزن هادی‌ها، وزن یخ و نیروی باد.

  برج یادکل (Tower) را تعریف نمایید؟

 وظیفة نگهداری هادی‌ها در فاصله معینی از زمین بر عهدة دکل‌ها می‌باشد که دکل‌ها باید قادر باشند در بدترین شرایط محیطی و جوی نیروهای مکانیکی وارد بر خود را تحمل نمایند.

  دکل انتهایی (Dead End) چه نوع دکلی است؟

 از دکل انتهایی (Terminal Tower) در انتهای خط انتقال یا مناطق خاص استفاده می‌گردد. با توجه به اینکه نیروهای وارده بر این نوع دکل‌ها یکطرفه می‌باشد در نتیجه وزن آنها نیز سنگین‌تر است. نصب زنجیره مقره در این نوع دکل‌ها باید به صورت کششی (Tension) باشد.

  چرا به برج‌های انتهایی، برج زاویه (Angular Tower) هم می‌گویند؟

 حتی‌الامکان می‌بایست مسیر خط بین دو برج انتهایی مستقیم باشد و تغییر زاویه و امتداد بر خط، فقط در محل برج‌های انتهایی انجام شود. به همین علت به برج‌های انتهایی، برج‌های زاویه هم می‌گویند.

 

برج یا دکل میانی (Tangent) چه نوع برجی است؟

 برج‌های میانی (Tangent) در مسیرهای مستقیم مورد استفاده قرار می‌گیرند و مقره‌های آنها به صورت آویزان (Suspension) نصب می‌گردد.

سیم محافظ هوایی یا (Guard Wire) در خطوط انتقال نیرو چه نقشی دارد؟

 به منظور جلوگیری از برخورد صاعقه با هادی‌های خطوط انتقال از سیم محافظ یا گارد استفاده می‌شود. هادی محافظ بصورت یک چتر و پوشش مناسب برای هادی فاز عمل می‌کند، انتخاب درست این زاویه می‌تواند سطح پوشش دهنده توسط آن را افزایش داده و احتمال برخورد صاعقه به هادی فاز را کاهش دهد.

فلش و اسپن خط را تعریف کنید و چه ارتباطی با هم دارند؟

 فلش (Flash) به شکم داده‌گی خط می‌گویند و اسپن  (Span)فاصله بین دو دکل متوالی است و مقدار فلش با مجدور اسپن خط ارتباط مستقیم دارد.

  جامپر (Jumper) چیست و در چه محلی استفاده می‌شود؟

 به منظور ارتباط و اتصال الکتریکی هادی‌های واقع در دو طرف برج انتهایی از هادی جامپر  استفاده می‌شود. در بعضی مواقع در خطوط 63 کیلو ولت از جامپر به عنوان دمپر استفاده می‌شود.

 اهمیت یراق الات در خطوط انتقال چیست؟
یراق آلات و اتصالات خطوط نقشی حساسی در شبکه انتقال داشته و با یستی در حین بهره برداری ،از مشخصه مکانیکی و الکتریکی و خاصیت جابجائی (Flexibility)خاصی بر خوردار باشند.این اجزاء در واقع رابط سیم هادی یا سیم محافظ برج از طریق مقره و یا بصورت مستقیم می باشد. اولین مشخصه یراق آلات داشتن مقاومت مکانیکی بسیار خوب بوده وچون بایستی به سیم که متشکل از لایه های آلومنیوم می باشد وصل گردیده و دارای شکلهای گوناگون باشد بناچار از آلیاژ های فلزی بصورت های مختلف ساخته می شود. همچنین تاثیر نیروی مکانیکی دائمی در طول عمر این تجهیزات واز طرفی تحمل نیروی متفاوت در اثر شرایط جوی،ساخت وطراحی این تجهیزات را دارای اهمیت فوق العاده ای نموده است.
چون سیم های ناقل جریان و دارای ولتاژ باین تجهیرات چه بطور مستقیم و یا غیر مستقیم ار تباط دارند، بعضی از اتصالات با یستی تحمل جریانهای اتصال کوتاه را داشته واز آب شدن قطعات جلوگیری شود و قطعات فرم و شکل خاصی داشته باشند تا در هنگام اعمال ولتاژ نامی پدیده کرونا اتفاق نیافتد.
از طرفی پس از ارتباط این تجیهیزات با مقره ها و ایجاد زنجیره بصورت آویزی و یا بصورت کششی در جهات مختلف نیرو به آن اعمال می شود و لازم است طوری طراحی شوند تا قادر به جابجایی در تمام جهات باشند.
بنابر این طراحان و سازندگان بایستی توجه بیشتری در انتخاب قطعه و مواد تشکیل دهنده آن داشته باشند و حداقل موارد زیر را مدنظر دهند.

مشخصات فنی یراق آلات خط چیست؟
قطعات بر حسب نوع و کار بردشان بایستی دارای مشخصه هایی مانند مقامت مکانیکی مناسب،مقاومت در برابر خوردگی ،هدایت الکتریکی لازم،دارا بودن شکل مناسب و عدم وجود بر جستگی ها زائد و مشخص وغیره باشند.
  انواع یراق آلات از نظر مکانیکی کدامند؟

در یک تقسیم بندی عمومی که در آن تنها رفتار مکانیکی یراق آلات مورد توجه باشد  این تجهیزات را به دو گروه عمده زیر تقسیم بندی نمود.
1-یراق آلات آماده نصب:
در این گروه قطعه ساخته شده در کارخانه بلافاصله در محل مصرف قابل استفاده است.بنابر این در صورت تعیین خواص مکانیکی آن کارخانه،این خواص در محل مصرف تغییری نخواهد کرد و رفتار قطعه در محل مصرف با رفتار آن در محل آزمایشگاه تقاوت چندانی ندارد.
1-2-یراق آلات نیمه آماده(یراق آلاتی که در زمان نصب نیاز به تغییر شکل دارند):
در این گروه بعلت اینکه بخشی از فرایند ساخت در محل مصرف انجام می شود،رفتار مکانیکی قطعه در اثر وجود تفاوتهای اجرایی بهنگام نصب دستخوش تغییر می شود.
گروه اول تقریبا" تمام اتصالات زنجیره ای مقره را شامل شده و گروه دوم شامل اتصالاتی است که برای رسیدن به وضعیت مطلوب با یستی تحت پرس یا پیچش قرار گرفته و تغییر شکل دهند. گروه دوم اتصالات معمولا"برای هادیها کاربرد داشته و فرایند نهایی که در محل مصرف بر روی آنها اعمال می شود اثر قطعی بر رفتار مکانیکی آنها دارد.
هر چند اتصالات هر دو گروه از نظر تولید با روشهای کما بیش مشابهی ساخته می شوند،اما بعلت حساسیت گروه دوم بایستی در تولید و نصب آنها دقت ونظارت ویژه ای مبذول داشت.
با اینکه یراق آلات خطوط انتقال نیرو از انواع مختلفی تشکیل شده و علاوه بر آن هر سازنده نیز با توجه به
 عوامل مختلف در شکل ظاهری این اتصالات تغییراتی بوجود می آورد،اما می توان فهر ستی از این اتصالات در هر یک از دو گروه فوق بشرح زیر ترتیب داد.
ذکر این نکته ضروریست که در این فهرست تنها نام قطعه و کاربرد آن جهت آشنائی آمده و ممکن است تحت یک نام مشخص انواع گوناگونی از یک قطعه وجود داشته باشد.
الف-اتصالات آماده نصب:
1-پیچ
Uشکل U-Bolt
2-حلقه
Chain
3-مهاربند
Shackle
4-طول افزا
Extension Link
5-چشمی-توپی
Eye-Ball
6-دو شاخه-توپی
Clevis-Ball
7-دو شاخه- چشمی
Clevis-Eye
۸- مادگی -چشمی Socket-Eye
9-مادگی
دو شاخه Socket-Clevis
10-یوک پلیت
Yoke Plate
11-پیچ مهاری
Turn Buckle
12-کلمپ آویزی
Suspension Clamp
ب- اتصالات نیمه آماده:
1- کلمپ انتهایی
Dead End Clamp
2- کابلشو سیم جامپر
Jumper Terminal
3- اتصال میانی کابل
Conductor Joint
4- غلاف تعمیری کابل
Repair Sleeve

ج- تجهیزات ویژه :
چند نوع از یراق آلات خطوط انتقال نیز وجود دارند که هر چند دارای کاربردهای بسیار با اهمیتی اند، اما بعلت نوع کاربرد آنها و نیز خواص ویژه ای که دارند در گروه های بالا طبقه بندی نشده و تحت عنوان تجهیزات ویژه آنها را می شناسیم که عبارتند از:
1- جدا کننده
Spacer
2- ارتعاش گیر
Vibration Damper
3- جدا کننده ارتعاش گیر
spacer Damper
4- میله های محافظ
Armour Rod
5- حلقه برقگیر
Arcing ring
6- شاخک برقگیر
Horn Arcing
7- حلقه تنظیم ولتاژ
Grading Ring
8- حلقه کرونا
Ring Corona
همچنین جهت اتصال سیم محافظ هوایی و سیم زمین به بدنه برج و نیز افزایش طول آن از یراق آلات زیر استفاده می شود.
1-کلمپ اتصال به موج
Tower Bonding Clamp
۲-کلمپ شیار موازی Paralle Groove Clap

 گالوپینگ (Galloping) چیست؟

 نوعی از ارتعاشات عمودی هادی‌ها که دارای دامنه زیاد و فرکانس کم می‌باشد و به هنگام جدا شدن یخ از روی هادی صورت می‌پذیرد را گالوپینگ یا رقص سیم می‌گویند.

  گنتری(Gantry) چیست؟

 گنتری نوعی استراکچر فلزی دروازه‌ای شکل است که برای ارتباط الکتریکی تجهیزات مختلف به ویژه ارتباط خط به پست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  دمپر(Damper)  یا میراکنندة نوسانات در خطوط هوایی چیست؟

 برای حذف نوسانات هادی‌ها در خطوط انتقال از وزنه مستهلک کننده‌ای به نام دمپر استفاده می‌کنند.

  گویهای رنگی ایمنی در روی خطوط انتقال نیرو به چه منظوری نصب می‌گردد؟

 به منظور مشخص نمودن مسیر خط برای هواپیما و هلیکوپتر.

  به چه خطوطی باندل(Bundle Transmission Lines) می‌گویند؟

 به خطوطی که در هر فاز به جای یک هادی از چند هادی استفاده شده باشد باندل می‌گویند.

   باد و طوفان چه نوع حوادثی را در خطوط انتقال نیرو به وجود می‌آورند؟

 باد و طوفان می‌تواند آثاری چون تخریب اجزای برج‌ها (دکل‌ها) یا سقوط آنها، ایجاد نوسانات مکانیکی در هادی‌ها و سیم محافظ و همچنین بروز اتصال کوتاه را به همراه داشته باشد.

  علت افزایش ولتاژ در انتهای  خطوط انتقال نیرو را توضیح دهید؟

به هنگام بی‌باری، کم‌باری یا باز شدن انتهای خط به دلیل حالت خازنی خطوط انتقال نیرو، ولتاژ انتهایی خط افزایش می‌یابد که به آن اثر فرانتی می‌گویند. هرچه طول خط انتقال بیشتر باشد، بر میزان اضافه ولتاژ در آخر خط نیز افزوده می‌گردد.

  چرا خطوط انتقال نیرو خاصیت خازنی دارند؟

 فازهای خطوط انتقال و نیز زمین هر کدام یک هادی و هوای بین آنها یک دی‌الکتریک محسوب شده و تشکیل یک خازن می‌دهند.

  چرا عمل جابجایی فاز(Transposition) در خطوط فشار قوی صورت می‌گیرد؟

 عمل جابجایی فاز برای متعادل نمودن و نیز کاهش خاصیت خازنی فازها نسبت به هم صورت می‌گیرد.

 هادی‌های خطوط انتقال نیرو توسط چه وسیله‌ای به دکل وصل می‌شوند؟

 توسط مقره (Isolator).

  چرا تعداد بشقاب‌ها مقره‌ها در خطوط با ولتاژ مختلف فرق می‌کند؟

 چون هر ایزولاتر نسبت به ولتاژ معینی عایق است بدین جهت تعداد و اندازه این بشقابها در خطوط با ولتاژهای مختلف فرق می‌کند.

  در پست‌های 63 کیلو ولت روی گنتری ورودی چند بشقاب مقره وجود دارد؟

 معمولاً در پست‌های 63 کیلو ولت روی گنتری ورودی 5 بشقاب مقره وجود دارد.

   پدیده کرونا (Corona) چیست؟

 یکی از پدیده هایی که در ارتباط با تجهیزات برقدار از جمله خطوط انتقال فشار قوی مطرح می شود، کرونا است. میدان الکتریکی در نزدیکی ماده رسانا می تواند به حدی متمرکز شود که هوای مجاور خود را یونیزه نماید. این مسئله می تواند منجر به تخلیه جزئی انرژی الکتریکی شود، که به آن کرونا می گویند. عوامل مختلفی ازجمله ولتاز، شکل و قطر رسانا، ناهمواری سطح رسانا، گرد و خاک یا قطرات آب می تواند باعث ایجاد گرادیان سطحی هادی شود که در نهایت باعث تشکیل کرونا خواهد شد. در حالتی که فاصله بین هادی ها کم باشد، کرونا ممکن است باعث جرقه زدن و اتصال کوتاه گردد. بدیهی است که کرونا سبب اتلاف انرژی الکتریکی و کاهش راندمان الکتریکی خطوط انتقال می گردد. پدیده کرونا همچنین سبب تداخل در امواج رادیویی می شود. 

تعریف کرونا چیست؟

 تخلیه الکتریکی ایجاد شده به علت افزایش چگالی میدان الکتریکی ، کرونا نام دارد. در حالی که این تعریف بسیار کلی است و انواع پدیده کرونا را شامل می شود.

 ولتاژ بحرانی چیست؟

 گرادیان ولتاژی که سبب شکست الکتریکی در عایق شده و به ازای آن، عایق خاصیت دی الکتریک خود را از دست می دهد، گرادیان ولتاژ بحرانی نامیده می شود. همچنین ولتاژی را که سبب ایجاد این گرادیان بحرانی می شود ولتاژ بحرانی می نامند.

  ولتاژ مرئی کرونا چیست؟

هرگاه ولتاز خط به ولتاژ بحرانی برسد، یونیزاسیون در هوای مجاور سطح هادی شروع می شود. اما در این حالت پدیده کرونا قابل روئیت نمی باشد. برای مشاهده کرونا، سرعت ذرات الکترون ها در هنگام برخورد با اتم ها و مولکول ها باید بیشتر باشید یعنی ولتاژ بالاتری نیاز است.

  ماهیت کرونا چیست؟

هنگامی که میدان الکتریکی سطح هادی از ولتاژ بحرانی بیشتر شده باشد، بهمن الکترونی بوجود خواهد آمد که بوجود آورنده تخلیه کرونای قابل روئیت در سطح هادی است. همواره تعداد کمی الکترون آزاد در هوا به علت مواد رادیو اکتیو موجود در سطح زمین و اشعه کیهانی، وجود دارد. زمانی که هادی در هر نیمه از سیکل ولتاژ متناوب برقدار می شود، الکترون های هوای اطراف سطح آن بوسیله میدان الکترواستاتیک شتاب پیدا می کند. این الکترون ها که دارای بار منفی هستند در نیمه مثبت به طرف هادی شتاب پیدا می کنند و در نیمه منفی از آن دور می شوند. سرعت الکترون آزاد بستگی به شدت میدان الکتریکی دارد. اگر شدت میدان الکتریکی خیلی زیاد نباشد برخورد بین الکترون و مولکول هوا نظیر O2 و یا N2 نرم خواهد بود به این معنی که الکترون از مولکول هوا دور شده و به آن انرژی نمی دهد. به عبارت دیگر اگر شدت میدان الکتریکی از یک مقدار بحرانی معین بیشتر باشد، هر الکترون آزاد در این میدان سرعت کافی بدست می آورد به طوری که برخوردش با مولکول هوا غیر الاستیک خواهد بود و انرژی کافی بدست می آورد که به یکی از مدارهای الکترون های دو اتم موجود در هوا برخورد کند. این پدیده یونیزاسیون نام دارد و مولکولی که این الکترون از دست می دهد  تبدیل به یک یون مثبت می شود. الکترون نخستین که بیشتر سرعتش را در برخورد از دست داده و الکترونی که مولکول هوا را رانده است هر دو در میدان الکتریکی شتاب می گیرند و هر کدام از آنها در برخورد بعدی توانایی یونیزه کردن یک مولکول هوا را خواهند داشت. بعد از برخورد دوم 4 الکترون به جلو می آیند و به همین ترتیب تعداد الکترون ها بعد از هر برخورد دو برابر می شود. در تمام این مدت الکترون ها به سمت الکترود مثبت می روند و پس از برخوردهای بسیار تعدادشان بطور چشم گیری افزایش می یابد. این مسئله  فرایندی است به وسیله آن بهمن الکترونی ایجاد می شود، هر بهمن با یک الکترون آزاد که در میدان الکترواستاتیک قوی قرار دارد آغاز می شود. شدت میدان الکترواستاتیک اطراف هادی همگن نیست. ماکزیموم شدت آن در سطح هادی و میزان شدت با دور شدن از مرکز هادی کاهش می یابد. بنابراین با افزایش ولتاژ هادی در ابتدا تخلیه الکتریکی فقط در سطح بسیار نزدیک ان رخ می دهد. در نیمه مثبت ولتاژ الکترون ها به سمت هادی حرکت می کنند و هنگامیکه بهمن الکترونی ایجاد شد بطرف سطح هادی شتاب می گیرند. در نیمه منفی، بهمن الکترونی از سطح هادی به سمت میدان ضعیف تر جاری می شود تا هنگامی که میدان آنقدر ضعیف شود که دیگر نتواند الکترون ها را شتاب دهد تا به سرع یونیزاسیون برسند. یون های مثبت باقی مانده در بهمن الکترونی به طرف الکترود مثبت حرکت می کنند. با این وجود به دلیل جرم زیادشان که 50000 برابر جرم الکترون است بسیار کند حرکت می کنند. با داشتن بار مثبت این یون ها، الکترون جذب کرده و هرگاه یکی از آنها بتواند الکترون جذب نماید دوباره تبدیل به مولکول هوای خنثی می شود. سطح انرژی یک یون خنثی کمتر از یون مثبت مربوطه است و در نتیجه با جذب الکترون مقداری انرژی از مولکول منتشر می شود. انرژی آزاد شده درست به اندازه انرژی نخستین است که لازم بود برای جدا کردن الکترون از مولکول استفاده گردد. این انرژی بصورت موج الکترومغناطیس منتشر می شود و برای مولکول های O2 و N2 در طیف نور مرئی قرار دارد.

 بهترین زمان برای مشاهده کرونا چه موقع است؟

کرونا در فضای آزاد بعد از یک روز بارانی تا قبل از زمانی که سطوح برقدار خشک شده باشند قابل مشاهده است. پس از خشک شدن کرونا مشاهده نمی شود. نقاط در معرض کرونا با رطوبت خود را بهتر نشان می دهند. باد می تواند فعالیت کرونا را کاهش دهد. کرونا می تواند در اثر قندیل هم ایجاد شود. موتورهای الکتریکی، ژنراتورها و تابلو های داخلی می توانند کرونای شدید تری از وسایل خارجی پست ها ایجاد نمایند. تشکیل هوای یونیزه در فضای بسته و عدم حرکت هوا پدیده کرونا را تسریع می کند و ولتاژهایی را ایجاد می کند که در ان کرونا رخ دهد موتورها و ژنراتور ها می توانند با توجه به وجود فن های خنک کننده شان هوایی با فشار های گوناگون ایجاد کنند.

 آشکار شدن کرونا چگونه می باشد؟

 صدای هیس مانند قابل شنیدن، ازن، اسید نیتریک (در صورت وجود رطوبت در هوا ) که بصورت گرد کدر سفید جمع می شود و نور (قوی ترین تشعشع در محدوده ماوراء بنفش و ضعیف ترین ان در ناحیه نور مرئی و مادون قرمز که می تواند با چشم غیر مسلح نیز در تاریکی با دوربین های ماوراء بنفش دیده شود) از نشانه های کرونای الکتریکی می باشند. تخلیه بار ناشی از بهمن الکترونی در آزمایشگاه، به سه طریق مختلف مشاهده می شود. بهترین راه تشخیص کرونای مرئی است که به صورت نور بنفش از نواحی با ولتاژ اضافی ساطع می شود.

دومین راه شناسایی کرونای صدادار است که در حالی که شبکه مورد مطالعه در ولتاژی بالاتر از آستانه کرونا باشد صدایی به صورت هیس هیس قابل شنیدن است. امواج صوتی تولید شده به وسیله اغتشاشات موجود در هوای مجاور محل تخلیه بار، به وسیله حرکت یون های مثبت به وجود می آیند.

سومین و مهمترین راه مشاهده از نظر برق اثرات الکتریکی است که منجر به اختلال رادیویی می شود. حرکت الکترون ها (بهمن الکترونی) سبب ایجاد جریان الکتریکی و در نتیجه به وجود آمدن میدان مغناطیسی و الکترواستاتیکی  در مجاورت ان می شود. شکل گیری سریع و انی بودن این میدان ها ولتاز فرکانس بالایی در نزدیک آنتن رادیویی القا می کند و منجر به اختلال رادیویی می شود.

  انواع کرونا چیست؟

 سه نوع مختلف از کرونا وجود دارد که در نمونه تست EHV در آزمایشگاه مشخص می شود: تخلیه پر مانند، تخلیه قلم مویی و تخلیه تابشی.
تخلیه پر مانند، دیدنی ترین آنهاست و علت نامگذاری هم این است که به شکل پر تخلیه می شود.
  زمانیکه در تاریکی مشاهده شود دارای تنه متمرکزی حول هادی است که قطر این هاله نورانی بنفش رنگ از چند اینچ در ولتازهای پایین تر تا یک فوت و بیشتر در ولتازهای بالا تغییر می کند. بروز آثار صوتی این نوع به صورت هیس هیس بوده و به راحتی توسط یک ناظر با تجربه تشخیص داده می شود. در تخلیه قلم مویی پرچمی از نور به صورت شعاعی از سطح هادی خارج می شود. طول این تخلیه ها از کمتر از یک اینچ  در ولتاژ های پایین تا 1 تا 2  اینچ در ولتاژهای بالا  تغییر می کند. صدای همراه با ان صدایی در پس زمینه مانند صدای سوختن است. تخلیه تابشی نور ضعیفی دارد که به نظر می رسد سطح هادی را در بر گرفته است ولی مانند نوع قلم مویی برجسته نیست. همچنین ممکن است در نواحی بحرانی سطح عایق ها در زمان بالا بودن رطوبت رخ دهد. معمولا صدایی با این نوع تخلیه همراه نیست.

حلقة کرونا (Corona Ring) در خطوط انتقال نیرو به چه منظوری به کار می‌رود؟

ـ حلقه‌ای است که به منظور کاهش اثر کرونا در نقاطی که تمرکز الکترون در آنجا زیاد است به کار می‌رود. یک و یا گاهی دو حلقه در هر زنجیر مقره قرار داده می‌شود.

  سیم O.P.G.W. چیست و مزایای آن کدام است؟

ـ .O.P.G.W از عبارت Optical Fiber on Ground Wire گرفته شده است و آن کابلی است که دارای رشته‌های فیبر نوری در داخل غلاف فلزی است که در صنعت برق نه تنها وظیفه فیبر نوری را انجام می‌دهد، بلکه از آن بعنوان سیم زمین (سیم گارد) در نوک تاورها استفاده می‌شود.امروزه استفاده از سیم‌های محافظ OPGW باعث شده است که این نوع سیم محافظ با دو هدف محافظت و انتقال اطلاعات بکار رود. سیم محافظ OPGW از فیبرهای نوری مخابراتی پوشیده شده با پوشش شیشه‌ای انعطاف‌پذیر ساخته شده است که این مجموعه توسط هادی‌های فلزی به هم بافته شده متحدالمرکز احاطه شده است. این هادی‌های فلزی می‌توانند در یک یا چند لایه باشند. این دو مجموعه (مجموعه‌های فیبر نوری و هادی‌های فلزی) اهداف دوگانه مشخصات الکتریکی و فیزیکی هادی‌های محافظ قدیمی و انتقال اطلاعات را فراهم می‌کنند. تامین همزمان دو هدف فوق موجب شده است که طراحان خطوط نیرو مایل به استفاده از این تکنولوژی شده و نه تنها در خطوط انتقال در دست تاسیس از آن استفاده کنند،‌ بلکه در خطوط قدیمی نیز به تعویض سیم‌های محافظ موجود پرداخته و از این نوع سیم محافظ استفاده شود. در کشور ما نیز به همت سازمان توسعه برق ایران تعویض سیم‌های محافظ موجود با کابل OPGW شروع شده است. به هنگام عبور جریان از سیم زمین حرارت زیادی در سیم ایجاد می‌شود که فیبرهای نوری داخل سیم زمین باید توانایی تحمل این حرارت را داشته باشند از مزایای OP.G.W می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف) پهنای باند وسیع برای کاربردهای مخابراتی و انتقال اطلاعات

ب) افت بسیار کم

ج) کیفیت بالای انتقال داده‌ها و صدا و به دلیل عدم تأثیر میدان‌های مغناطیسی و الکتریکی و عدم وجود نویز در طیف نور و عدم تداخل با سایر مبادلات مخابراتی

د) جلوگیری از برخورد صاعقه با هادی‌های خطوط انتقال نیرو

 انواع مقره‌ها (Insulators) را از نظر جنس و شکل نام ببرید؟

جنس: مقره‌های چینی، مقره‌های شیشه‌ای، مقره‌های ترکیبی و مقره‌های سیلیکونی.

شکل: بشقابی معمولی، بشقابی ضد مه، سوزنی، قرقره‌ای، پایه‌ای و میله‌ای بلند.

  میزان تلفات توان در خطوط انتقال نیرو به چه عواملی بستگی دارد؟

تلفات توان در یک خط انتقال نیرو سه فازه، به مقاومت هادی‌های هر فاز، جریان عبوری از فازها، میزان توان انتقالی، ضریب قدرت، طول و ولتاژ خط انتقال، تعداد مدارهای خط و تعداد هادی‌های فرعی در هر فاز (باندل) بستگی دارد.

  جریان مجاز عبوری از هادی چیست؟

جریان مجاز هادی به بالاترین جریانی اطلاق می‌گردد که عبور مداوم آن از هادی‌ها، تغیری در مشخصات فنی آنها به وجود نیاورد.

  انواع پایه‌های خطوط انتقال نیرو کدامند؟

تیرهای چوبی، تیرهای بتونی، تیرهای فولادی، برج‌های فولادی مشبک، برج‌های فولادی تلسکوپی و تیرهای فایبرگلاس.

  علت استفاده از مهار در تیرها و برج‌ها چیست؟

استفاده از مهار در برج‌های فولادی سبب می‌شود تا بخشی از نیروهای وارده بر برج‌ها از طریق سیم‌های مهار به زمین منتقل گردد که این امر باعث کاهش وزن برج‌ها یا پایه‌ها و در نتیجه قیمت آنها می‌گردد.

  در سیستم‌های دو باندل و چند باندل از چه وسیله‌ای برای حفظ هادی‌ها در یک فاز استفاده می‌شود؟

از باندل اسپیسر(Bundle Spacer) استفاده می‌شود.

  انواع اسپیسر را با توجه به تعداد هادی در هر فاز نام ببرید؟

اسپیسرهای دو قطبی، سه قطبی و چهار قطبی.

  اثرات وزش باد بر روی خطوط را شرح دهید؟

الف) فشار جانبی بر هادی‌ها، مقره‌ها و برج‌ها

ب) نوسانات هادی‌ها در اثر وزش باد

ج) دور کردن آلودگی‌ها از قبیل خاک از روی مقره‌ها

د) خنک کنندگی جریان هوا بر روی هادی‌ها که باعث افزایش ظرفیت انتقالی خط می‌گردد.

  برای جلوگیری از نوسانات هادی‌ها در اثر وزش باد در اسپن‌های بلند و وارد نشدن فازها در حوزه یکدیگر از چه وسیله‌ای استفاده می‌شود، چرا؟

از اسپیسرهای فازی یکپارچه استفاده می‌شود. نصب اسپیسرهای یکپارچه بین فازها باعث می‌شود که فازهای مجاور به صورت هم زمان و یکسان نوسان نمایند و از وارد شدن هر یک در حوزه دیگری جلوگیری گردد.

 اثر پوستی را در انتقال الکتریسیته تعریف کنید؟

در هنگام عبور الکترون‌ها از هادی، میل حرکت الکترون از پوسته هادی بیشتر است، به این عمل اثر پوستی گفته می‌شود.

اثر پوستی چه اثری در انتقال الکترونها دارد؟

به علت عبور الکترون‌ها از پوسته خارجی هادی، عملاً مرکز هادی بلااستفاده مانده و همین امر موجب افزایش مقاومت مسیر عبور الکترونها و افزایش تلفات جریان می‌گردد. از طرفی این میل باعث افزایش تلفات کرونا نیز می‌گردد.

  برای کاهش اثر پوستی از چه روشی استفاده می‌شود؟

هادی‌ها را مانند هادی‌های ACSR به صورت رشته‌های جدا از هم می‌سازند که به یکدیگر تابیده می‌شوند. در اینصورت انعطاف پذیری هادی نیز زیاد می شود.

 برای کاهش پدیده کرونا در خطوط انتقال چه عملی انجام می‌شود؟

از هادیهای Expanded ACSR که بدلیل فاصله گذاری یا استفاده از فویل کاغذی بین لایه ها حجم بیشتری دارد استفاده می کنند.

ـ از هادی‌ها به صورت باندل در هر فاز استفاده می‌کنند.

 آیا در مقره‌های چینی احتمال عبور جریان از داخل مقره وجود دارد؟

بله، هرگاه میدان الکتریکی دو سر مقره از حد تحمل آن فراتر رود، احتمال بروز جرقه و ایجاد مسیر جریانی از داخل مقره وجود دارد که در این صورت می‌گویند مقره پنچر شده است.

  فاصله خزشی روی مقره چیست؟

فاصله سطحی بین اتصالات فلزی دوطرف مقره از یکدیگر را فاصله خزشی می‌گویند و به میلی‌متر بیان می‌کنند. در صورت بروز قوس بر روی مقره، قوس تمامی فاصله خزشی را طی نموده و به طرف دیگر آن می‌رسد و هرچه مقدار این فاصله بیشتر باشد جریان نشتی (خزشی) کمتر است.

 چگونه فاصله خزش یک مقره را زیاد می‌کنند؟

در هنگام ساخت بوسیله ایجاد شیارهایی بر روی مقره، فاصله خزش زیاد می‌شود.

 چه عواملی در انتخاب فاصله خزش مقره‌ها توسط خریدار مؤثر است؟

الف) نوع و مقدار آلودگی محل کاربرد مقره

ب) ارتفاع از سطح دریا

ج) میزان رطوبت محیط

 ماشین آلات سیم کشی در ایران کدامند؟

1- انواع وینچ و ترمزهای سیم کشی برای خطوط 63 تا 400
2-انواع پولی.حمال سیم.پرس کابل .پانچ دکل.دایس پرس

 کابل چیست؟

به یک یا چند هادی الکتریکی کنار هم که نسبت به یکدیگر و محیط اطراف خود عایق‌بندی شده باشد و سطح ولتاژ روی عایق هادی‌های آن صفر ولت باشد، کابل می‌گویند.

 اجزاء اصلی کابل‌ها را نام ببرید؟

      الف) هادی                  ب) لایه نیمه هادی           ج) عایق

            د) غلاف فلزی           هـ) غلاف P.V.C

 

علت استفاده از روغن در کابل چیست؟

جهت خنک کردن و بالا بردن خاصیت عایقی کابل از روغن استفاده می‌شود.

  مفصل چیست و انواع آن را نام ببرید؟

جهت ارتباط دو کابل به یکدیگر از مفصل استفاده می‌شود و انواع آن عبارتند از:

الف) مفصل معمولی              ب) مفصل قطع روغن (Stop Box)

 مفصل قطع روغن با مفصل معمول چه تفاوتی دارد و از مفصل قطع روغن (Stop Box) در چه مکان‌هایی استفاده می‌شود؟

در مفصل قطع روغن (Stop Box) ارتباط هادی‌های دو کابل برقرار و ارتباط روغن کابل‌ها قطع می‌باشد، در صورتی که در مفصل معمولی هم ارتباط هادی‌ها و هم ارتباط روغن دو کابل برقرار است و مفصل قطع روغن برای مکان‌هایی که دارای شیب قابل توجهی می‌باشند، در یک یا چند نقطه از سطح شیب‌دار قرار می‌گیرد تا فشار بیش از حد روغن به انتهای کابل که در پایین شیب قرار دارد وارد نشود.

  عایق به کار رفته در کابل‌های خشک چه نام دارد؟

عایق XLPE (پلی اتیلن کراس لینک شده)

  خستگی کابل یعنی چه و چرا از کابل‌های قدیمی بار کمتری می‌گیرند؟

خستگی کابل یعنی اینکه عایق (کاغذ ـ روغن) و نیز خود روغن کابل به مرور زمان مقداری از قدرت عایقی خود را از دست داده و در نتیجه باید بار کمتری از کابل کشید.

 سرکابل چیست و چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟

سرکابل یکی از تجهیزات کابل‌ها بوده که وظیفه آن برقراری ارتباط بین  هادی کابل و دیگر تجهیزات می‌باشد. سرکابل پس از برقراری ارتباط هادی کابل به قسمت‌های برقدار شبکه وظیفه ایزولاسیون هادی را در محل اتصال به عهده دارد.

  در حال حاضر چه نوع کابل‌هایی در شبکه انتقال و فوق توزیع مصرف می‌شود؟

در حال حاضر از کابل‌های پروتولین با عایق XLPE استفاده می‌شود و کابل‌های روغنی منسوخ گردیده‌اند.

  مزایای استفاده از کابل در مناق شهری را بیان کنید؟

 الف) کابل‌ها در زیرزمین مدفون بوده و به زیبایی آسیب نمی‌رسانند.

ب) به علت مدفون بودن خطر برق گرفتگی و پارگی برای آنها وجود ندارد.

ج) کمتر نیاز به تعمیر و نگهداری دارند.

 

 

  • سینا اعزاز شهابی

توزیع

شبکه

فوق توزیع

برق

انتقال

پست

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
عضویت در کانال تلگرامی سایت